Fremme af et klimarigtigt tøjforbrug

Produktion af tekstil og beklædning har et stort klima- og miljøaftryk. Denne hotspot-analyse belyser problemets omfang samt handlerummet for de væsentlige aktører på området og anbefaler en række konkrete tiltag, der kan fremme et klimarigtigt tøjforbrug.

Produktion af tekstiler og beklædning har et stort klimaaftryk samt et stort res­source- og arealforbrug. Ifølge CONCITOs opgørelse af Danmarks globale forbrugsudledninger står tekstilforbruget for en samlet årlig udledning på godt 2 mio. ton CO2e, svaren­de til 400 kg CO2e per dansker årligt. Lige over 300 kg af denne udledning er fra beklæd­ning.

Forskellige tekstiler har dog forskellige klima-og miljøpåvirk­ninger, og nogle materialer kan fx have høj klimapåvirkning, men lav miljøpåvirk­ning, og omvendt. Ligeledes er der en tendens til et stigende materialeforbrug samlet set. Det betyder derfor mere for det samlede klimaaftryk, hvor længe tøj af hvilket som helst materiale bliver brugt, end det enkelte materiales klimaaftryk gør.

Tøjs kvalitet og holdbarhed er derfor centralt, men også komplekst. Teknisk hold­barhed er nemlig ikke det samme som emotionel og æstetisk holdbarhed, og de nuværende typiske design- og produktionspraksisser, der bygger på lineær og hurtig omsætning af varer bi­drager til hurtig emotionel og æstetisk forældelse. Dette medvirker til at tøj meget ofte ender i affaldsstrømme før det er teknisk forældet. 

Analysen munder ud i en række anbefalinger på tekstil-og beklædningsområdet, hvor særligt det at frem­me regulering og lovgivning, der bidrager til en reduktion af volumen samt en længere brugsfase samt fremme af virkemidler, der sikrer stærk cirkularitet (direkte genbrug) frem for svag cirkularitet (udelukkende genanvendelse) er i fokus.

CONCITO anbefaler overordnet, at EU i den kommende tekstilstrategi prioriterer initiativer, der understøtter udvidet producentansvar sammen med målrettet producentansvar samt forbud mod destruktion af usolgt tøj. Den danske regering bør understøtte disse initiativer, suppleret med initiativer, der begrænser markedsføring af nyt og billigt tøj. 

Endelig opfordres tekstilbranchen til at omstille til stærke cirkulære forretningsmodeller, der sikrer at produktion og forbrug af tøj ikke bidrager til overskridelse af de planetærer grænser. Forbrugere bør begrænse køb af nyt tøj, og i stedet prioritere genbrugstøj af god kvalitet, og som kan blive ’yndlingstøj’.

Relaterede emner
Ekspert
Charlotte Louise Jensen
Seniorkonsulent, Fødevarer og Forbrug
Michael Minter
Programchef, Fødevarer og forbrug