Hvordan bør fremtidens vejtransport beskattes?

Beskatningen af vejtransporten har betydning for samfundets mobilitet, for statens indtægter og for graden af gener og samfundsmæssige omkostninger fra vejtransporten

I lyset af at statens indtægter fra vejtransportbeskatningen er og forventes fortsat at være faldende, at trængslen på vejen er stigende og at vejudbygninger er sværere at motivere, samt at kilometerbaserede for vejafgifter for lastbiler indføres fra 1. januar 2025, forekommer der at være reelt politisk mod på også at beslutte vejafgifter for vare- og personbiler. 

CONCITO og mange andre har længe advokeret for generelle vejafgifter for at komme væk fra den nuværende situation hvor beskatningen tilgodeser vejudbygning frem for mere effektiv vejudnyttelse. Men nu hvor det nærmer sig at kunne blive til virkelighed, er det vigtigt også at se på hvordan det konkret kunne foregå. Ikke så meget teknisk – løsningen vil kunne være den samme som for lastbilerne – men i forhold til samlet beskatning, provenuanvendelse og indfasning. 

Vi lægger til grund at vejtransporten hastigt – eller i det mindste på sigt – vil blive elektrificeret. Det betyder at andre eksternalitetsmæssige udfordringer end CO2 bliver fremherskende, særligt arealanvendelse og støj. Efter en indledning om nuværende beskatning, argumenterer vi derfor i dette notat ikke kun for hvorfor vejtransportbeskatningen på sigt bør have vejafgifter som det centrale element, men også for hvilke andre elementer der bør være, samt for at man bør overveje mere målrettet tilbageførsel af provenu. Afslutningsvist belyses væsentlige indfasningsproblematikker. 

Konkret anbefaler vi derfor at staten:

 1. Fastlægger designprincipper for fremtidens beskatning af vejtransport, centreret om vejafgifter med tilbageførsel af de eksternalitetsbaserede indtægter til relevante myndigheder

 2. Forbereder indfasningen af vejafgifter for vare- og personbiler, så dobbeltbeskatning undgås, og så elektrificeringen af vejtransporten ikke hæmmes

 3. ’Varmer op’ via strukturelt rigtige skridt der kan gøres her og nu, fx forøgelse af brændstofafgifter mod sænkelse af ejerafgifter.

Relaterede emner
Ekspert
Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet
Charlotte Amalie Frejlev
Klimaanalytiker, Fremtidens Mobilitet (på barsel)