Klimaeffekten af bedre vilkår for cyklisme og kollektiv transport

Der er mange gode grunde til at investere i øget cyklisme og kollektiv transport. Uden en samtidig indsats for at begrænse efterspørgslen på biltrafik, vil klimaeffekten dog være relativt begrænset.

 

Denne analyse af konkrete projekter viser, at når man forbedrer forholdene for cykeltrafik, vælger flere at tage cyklen, hvoraf en del er tidligere bilister. Den samlede klimaeffekt er derfor positiv, men ikke ret stor, da cykeltrafik oftest består af korte ture. Ved forbedring af den kollektive transport øges andelen af passagerer, og i de fleste tilfælde sker der også en stigning i kørte bus- og togkilometer. Det samlede energiforbrug og dermed også klimaeffekt afhænger dog af, hvor mange af de nye passagerer, der er tidligere bilister.

Den samlede klimaeffekt af de analyserede projekter viser sig at være lille og i enkelte tilfælde negativ. Dette understreger behovet for netværkstænkning, hvor man samtidigt fokuserer på at reducere efterspørgslen efter biltrafik, fremme brændstoffer med mindre CO2-udledning og øge kapacitetsudnyttelsen.