Den Grønne Rygrad

Opsamling af erfaringer og resultater

De seneste fem år (2019-2024), har CONCITO og skolehaveforeningen Haver til Maver haft det store privilegium at udvikle og udfolde Den Grønne Rygrad i tæt samarbejde med 20 danske kommuner. 

Formålet har været at styrke rammerne og forudsætningerne for, at eleverne i vores samarbejdskommuner oplever sammenhængende, motiverende og praksisnær klima- og bæredygtighedsundervisning i deres skoletid. Vi har arbejdet strategisk, målrettet og i tæt dialog med elever, lærere, skoleledere, kommunale konsulenter, lokale åben skole-aktører og politikere i den enkelte kommune. Opgaven har været kompleks og udfordrende, men også ekstremt inspirerende.

I Den Grønne Rygrad har vi arbejdet ud fra antagelsen om, at praksisnære oplevelser koblet med relevant fagfaglig og tværfaglig viden i skolen samt inddragelse af konkrete løsninger fra elevernes lokalsamfund og livsverden er afgørende for børn og unges grønne dannelse.

Vores ambition er, at kortlægninger, ressourcebank og værktøjer udviklet gennem Den Grønne Rygrad (tilgængelige på www.dengrønnerygrad.dk) fortsat vil blive brugt af mange.

I denne rapport samler og deler vi de væsentligste indsigter og erfaringer, vi har gjort os gennem fem års intensivt arbejde med at styrke den grønne dannelse i STEM- undervisningen i grundskolen i de 20 Grøn Rygrad-samarbejdskommuner.

 

Relaterede emner
Ekspert
Jesper Bro
Projektleder, Klimaambassaden