Projektkompetencer – Tegn på læring

Værktøj til dialog, planlægning og formativ evaluering målrettet grundskolen.

PROJEKTKOMPETENCER I GRUNDSKOLEN

Kreativitet, samarbejde, formidling og lignende kompetencer er afgørende i den grønne omstilling. Derfor er det vigtigt, at vi er i stand til at få øje på dem, tale om dem og bygge undervisning op omkring dem.

Dette værktøj bidrager til at synliggøre og forme et sprog for grundskoleelevers evner til at kunne tænke og handle kreativt, indgå i konstruktive samarbejder, navigere i komplekse problemstillinger, implementere beslutninger på et informeret grundlag samt formidle idéer og løsningsforslag klart og tydeligt.

Kompetencer som disse trænes i særlig høj grad i projektbaseret undervisning, derfor vælger vi at kalde dem “projektkompetencer”. De skal i bund og grund ses som en kombination af 21st century skills, innovations- og engineering-kompetencer samt lignende proceskompetencer (Andersen, 2020; Nielsen, 2015; Sølberg m.fl., 2019).

Relaterede emner
Ekspert
Synnøve
Programchef, Klimaambassaden