En metodeguide til at styrke en praksisnær grøn dannelse i grundskolen

Den Grønne Rygrad, Klimaambassadens største projekt, har udarbejdet en guide som beskriver projektets metodiske tilgang

Den Grønne Rygrad har over en femårig periode, og i partnerskab med skolehaveforeningen Haver til Maver, samarbejder med 20 danske kommuner om at styrke kommunernes grønne undervisning og dannelse af vores børn og unge.

Formålet at gøre klima og bæredygtighedsundervisningen i STEM-fagene mere motiverende for eleverne, hvor vi har særlig fokus på, hvordan praksisnære undervisningssituationer kan inspirere og motivere. 

På baggrund af erfaringer fra samarbejdet med 19 kommuner, der i perioden 2019-2022 har været en del af Den Grønne Rygrad, har vi udarbejdet en guide som beskriver projektets metodiske tilgang.

Metodeguiden er til jer, der ønsker at vide mere om, hvordan I som kommune kan arbejde strategisk med at styrke STEM undervisningen via systematisk samarbejde med lokale praksisaktører f.eks. fra Åben skole-aktiviteter.

Guiden giver både bud på, hvordan I kan samarbejde med Den Grønne Rygrad, og inspiration til hvordan I, på egen hånd, kan arbejde med og få glæde af nogle af Den Grønne Rygrads metoder, viden og værktøjer.

Metodeguiden kan både læses i sin helhed og f.eks. som inspiration til en konkret fase.

Man kan finde mere information, inspiration og digitale værktøjer på Den Grønne Rygrads hjemme www.dengrønnerygrad.dk.

 

Relaterede emner
Ekspert
Synnøve
Programchef, Klimaambassaden
metodeguide