Klimapraktik

I den traditionelle erhvervspraktik møder eleverne erhvervslivet i en enkelt virksomhed eller organisation. I forløbet klimapraktik, som er for hele klassen, udvider vi det, så eleverne møder en hel række personer, der arbejder inden for forskning, udvikling eller innovation i forskellige virksomheder eller institutioner. Fælles for dem alle, er, at de har en STEM-faglig uddannelse og bruger den i praksis i forbindelse med den grønne omstilling inden for det tema, der arbejdes med i den konkrete klimapraktik. Temaet kan for eksempel være fødevarer, cirkulær økonomi eller energi og ressourcer.

På den måde stifter eleverne bekendtskab med flere forskellige aktører, der på forskellig vis arbejder inden for den grønne omstilling. Eleverne kan også møde og arbejde sammen med en gruppe af studerende, som er i gang med flere forskellige STEM-relaterede uddannelser. Det skal sikre, at eleverne kan få nogle inspirerende rollemodeller, og at de fag-professionelle hjælper de unge med at se sammenhænge mellem klimaviden og -løsninger.

I løbet af ugen skal eleverne selv researche, interviewe, dokumentere og udvikle en projektidé inden for det tema, som klimapraktikken tager udgangspunkt i. Det hjælper til at binde undervisningen i klasselokalet sammen med praktikken og sikrer, at eleverne får arbejdet med nøglebegreber. Forløbet kan dermed understøtte den fællesfaglige naturfagsprøve i elevernes arbejde med at udvikle naturfaglige problemstillinger. Et af formålene er desuden at eleverne får forståelse for, hvordan forskellige aktører arbejder på forskellige niveauer med den grønne omstilling, og dermed har forskellige værktøjer og muligheder.

Praktikken er målrettet udskolingselever, og Klimaambasssaden hjælper til med planlægningen og afviklingen af forløbet. Klimapraktikken kan skræddersyes og målrettes i tidsrum, tema og indhold efter klassens ønsker. 

Hør om lærer Else Støvrings erfaring med klimapraktik her.

Klimapraktik er udviklet med støtte fra Teknologipagten.

Teknologipagten