A huge global effort is needed to ensure sustainable mobility and climate-resilient infrastructure in developing countries. Today, however, Denmark is not at the forefront of countries focusing on this challenge.
Modstanden mod infrastrukturprojekter opstår, når borgerne oplever manglende sammenhæng mellem klimakrisen og politikernes beslutninger. Derfor er der behov for tidlig inddragelse, der sikrer, at de relevante overvejelser bliver gjort
Indsatser i forhold til klimaforandringer og udvikling skal tænkes sammen for at nå Parisaftalens temperaturmål og FN’s verdensmål overalt i verden, og der er behov for særligt fokus på de mest udsatte regioner.
Beskatningen af vejtransporten har betydning for samfundets mobilitet, for statens indtægter og for graden af gener og samfundsmæssige omkostninger fra vejtransporten
I diskussionen om hvilket bidrag landbruget skal levere til opfyldelse af Danmarks klimamål, er der fokus på, hvor mange reduktioner, der behøves for at indfri målet i 2030. Dette er bl.a. relevant, når man diskuterer den kommende CO2-afgift på landbruget.
Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i afgrænsede byområder og indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen, m.v.
Klimafremskrivningen er et helt centralt dokument i den danske klimaindsats og det er vigtigt med et godt, transparent og fælles fagligt fundament at føre politik ud fra.
I denne rapport analyserer CONCITO implementeringen af reformen af den seneste fælles landbrugspolitik (CAP) for 2023-2027 efter det første års implementering med Danmark som case.
The planetary boundaries framework is increasingly used as a baseline for national policy making. Here, we examine insights from ten studies that apply and downscale the planetary boundaries from global to national levels.
The Planetary Boundaries framework describes nine, critical, interdependent Earth System processes that contribute to maintaining a stable and resilient Earth System as a whole.