Er det nu så tåbeligt at indfri vores klimamål?

Klimamål
31r
Man må forstå på en leder af Mads Sandemann i Jydske Vestkysten d. 25. maj, at det er kortsigtet, ja nærmest tåbeligt at opfylde klimamålet for 2025. Et klimamål, der flugter med Danmarks klimamål efter 2025 og som et bredt udsnit af Folketingets partier ellers er enige om. Et klimamål, der bringer vores udledninger i tråd med, hvor de bør være for at begrænse klimaforandringerne.

At være foregangsland handler ikke om at rose sig selv i skåltaler. Det handler heller ikke kun om forretningsmuligheder. Det handler om forandring. En helhjertet indsats handler om at sætte mål, stå ved dem og opfylde dem. I den sammenhæng er det positivt og den rigtige tilgang, at regeringen ikke ryster på hånden og fastholder sin intention om at nå klimamålet i 2025. 

Det er en overraskende afslappet holdning, som Mads Sandemann lægger til grund i forhold til vores klimamål. Klimaloven og dens mål har været en positiv drivkraft for politisk handling men også for virkelyst i erhverv og hos borgere i dette land. Troværdige mål giver alle aktører et pejlemærke.  

Borgere og erhverv kan agere i tiltro til, at mål følges op af politik, der også understøtter den anviste retning. Borgere og erhverv ved, at gaskedlen skal ud og dieselbilen skiftes. Du bliver ikke straffet ved at være på forkant med en grøn investeringsbeslutning for politikerne har din ryg. Det vil derfor være rimelig ufornuftigt for Folketinget at sende signalet, at man ikke rigtig mener det, når det kommer til klimamål.  

De magelige takter i forhold til indfrielse af klimamål, som lederen giver udtryk for, har været en klods om benet på den grønne omstilling. En klods man kunne håbe, vi var blevet fri for. En klods der også forklarer, hvorfor vi indtil nu har været for langsomme, før vi når den nødvendige klimapolitik. At den overordnede retning for klimaindsatsen er den rette, som Mads Sandeman påstår, er desuden svært at finde belæg for. Uden væsentlig ny politik står Danmark heller ikke til at opfylde vores fremtidige klimamål eller vores forpligtelser i forhold til EU. 

Hvad er det så vi foreslår for at nå 2025-målet, der bekymrer så meget? For det første anbefaler vi at ligestille danske dieselafgifter med de tyske, der i dag er næsten en krone højere per liter. Danmark skal ikke være landet man kører til for at tanke billig diesel. For at kompensere dem med dieselbil foreslår vi at sænke udligningsafgiften samtidig. Dermed bliver det billigere at eje en bil, men dyrere at køre i den. Derudover anbefaler vi at hæve prisen på kulkraft. Esbjergværket har i år sagt farvel til kul til fordel for grønne varmekilder. Det er ikke alle varmeværker, der er der endnu. Det skal de værker ikke være i tvivl om, derfor ønsker vi at hæve prisen for at fyre med kul. Det som virker for Esbjerg fjernvarme virker også i andre dele af landet. Endelig tror vi på, at landbruget kan levere reduktioner med en række tiltag. Det tror landbruget faktisk også selv på. Vi er måske ikke helt enige om virkemidlet med landmændene, men både de og vi peger på virkemidler, der kan levere. Af bitter erfaring ved vi, at det giver god mening at få de løsninger i spil hurtigst muligt, så de kan udvikles. Her er opfyldelsen af et klimamål en så god anledning som noget.  

Selv med kort tid til opfyldelsen af 2025-klimamålet har vi kunnet identificere tiltag med god logik, der også fungerer efter 2025. 

Replik bragt i Jydske Vestkysten d. 6. juni 2023 pba. denne leder.

Relaterede emner
Kontakt
Torsten
Cheføkonom, Analyseteamet