Forbud mod benzin- og dieselbiler i 2030 er for sent og utilstrækkeligt

Blog
Et forbud mod benzin- og dieselbiler i 2030 hjælper ikke meget i forhold til at nå klimamålet om 70% reduktion i samme år. En bedre løsning ville være et påbud om fx elmotor i alle nye biler fra 2022

Danmarks Radio har på det seneste haft fokus på, at det pludselig er blevet klart for regeringen, at ”beslutningen” om udfasning af benzin- og dieselbiler i 2030 er i strid med EU’s indre marked. Baggrunden er, at enkelte medlemslande ikke kan forbyde salg af varer eller produkter, som er i overensstemmelse med vedtagne normer (i det foreliggende tilfælde også vedtaget af Danmark). Kan det virkelig være rigtigt, at ingen under udarbejdelsen af ”forståelsespapiret” har gjort politikerne opmærksomme på dette?

En repræsentant for Socialdemokratiet har, korrekt, argumenteret for, at EU regler kan ændres, men realiteten er at det kræver mere end et knips med fingrene at få det gjort.

I øvrigt er forslaget utilstrækkeligt i forhold til den nødvendige reduktionsindsats. Hvis vi skal nå de 70% reduktion i 2030 hjælper et forbud, der først træder i kraft samme år jo ikke meget, også selv om der er grund til at tro, at det også vil få nogen effekt i årene op mod 2030 (og man kan jo også kan forestille sig en vis ”hamstringseffekt”).

Langt bedre end et forbud vil det være at komme med et påbud. Lad os kræve, at alle nye biler, der sendes på gaden fra 2022 er udstyret med elmotor og et batteri på f.eks. minimum 25 kWh. Lad markedet (fabrikanterne og kunderne) afgøre, om bilerne bliver rene elbiler eller plug-in hybridbiler, der samtidig har en (mindre) forbrændingsmotor. Når først bilen kan køre på el, er det det billigste, og man undgår incitament til at fastholde kørsel på forbrændingsmotor.

Udover at sikre en langt større andel af el i transporten frem mod 2030 har forslaget også den fordel, at det vil minimere behovet for subsidier, noget man kunne forestille sig vil vække glæde i Finansministeriet og andre steder i forhold til det økonomiske ”råderum”.

Et sådant påbud er selvfølgelig også omfattet af EU lovgivningen, og skal ”notificeres” i Bruxelles. Så må den nye Kommissionen tage stilling til om den vil gøre forslaget til sit, om den vil prøve at forhindre det, eller om den vil give os lov til at gå videre ”på egen hånd”. Det første er selvfølgelig langt at foretrække, både fordi ”effekten” dermed bliver ca. 100 gange større, men også fordi elbilerne i så fald bliver et masseprodukt og ikke et nicheprodukt, til glæde for køberne, der ikke skal have så mange penge op af lommerne.

Den nye Kommissionsformand har meldt klart ud, at hun vil satse på en meget mere ambitiøs reduktionsindsats i EU frem mod i 2030 end det, der hidtil er aftalt. Derfor burde hun også modtage forslaget med kyshånd, og hvis den danske regering vil ”generobre den gule førertrøje” er det svært, at få øje på et bedre initiativ.

For god ordens skyld: For at bringe ro på bagsmækken vil det sikkert være en god idé at ligestille brintbiler med elbilerne. Det skulle ikke være så svært.

---

Henrik Gudmundsson er seniorkonsulent i CONCITO. Jørgen Henningsen er tilknyttet som seniorrådgiver.

Henrik profil
Henrik Gudmundsson og Jørgen Henningsen, CONCITO
Indhold