Biogas kan undergrave den grønne skattereform

Blog
En CO2-afgift er vigtig for den grønne omstilling også til dem, der bruger gas. Men biogasbranchen argumenterer i disse dage i et højlydt tonefald for, at virksomheder ”straffes” med en CO2-afgift, når de forbruger gas. Gas fra et gasnet, hvor en stigende andel kommer fra biogas.

Biogas er en gas, der kommer fra husdyrgødning og organisk affald. Den biogas, der dermed opsamles, bliver i overvejende grad opgraderet eller renset, så den kan pumpes ind i det eksisterende naturgasnet.

I de sidste 5 år har statskassen betalt næsten 10 mia. kr. for, at biogas kan blive opgraderet og sendt ud i naturgasnettet. Det er derfor fællesskabet, der sikrer, at der bliver produceret biogas. Den virksomhed, der køber og betaler den fulde pris for ustøttet biogas kan med rette bede sig frataget for at betale CO2-afgift. Men sådan forholder det sig ikke. Så længe det er den fælles kasse, der betaler støtten til biogas, er det ikke en straf af gaskunderne, at de betaler en CO2-afgift. Deres forbrug støtter ikke grøn energi og skaber ikke ny grøn energi.

Så længe biogas er støttet er afgifter på forbruget også retfærdige

Der er ingen logik i, at virksomhederne både nyder godt af den milliardstore statsstøtte og samtidig skulle slippe for en CO2-afgift. Meningen med afgiften er netop, at få virksomhederne til at møde prisen for den grønne omstilling. En pris fra afgiften, der vil få dem til at tage de rigtige grønne valg. Valg, der får dem til at ændre deres produktion, så den udleder mindre CO2 fx gennem elektrificering eller energieffektivitet. Omstillingen sker ikke af sig selv, og hvis vi fjerner incitamentet, så sker det slet ikke.

  ihh

Industrien og biogasproducenterne peger på, at biogas udgør en stigende andel af den gas, som pumpes rundt i det danske gasnet. Det er også korrekt, at biogasproduktion er steget til 32% som andel af det danske gasforbrug. Den udvikling har utvivlsomt reduceret Danmarks drivhusgasudledning, når naturgassen erstattes af biogas.

Men biogas er et langt dyrere brændsel end den naturgas, som den erstatter. Forventningen er, at biogas vil modtage en støtte på ca. 100 kr. pr. GJ frem til 2030[1]. Det svarer til en betaling på godt 1.800 kr. pr. ton af den CO2 som biogassen fortrænger.

Hvis afgifterne på biogas oversteg prisen på støtten, ville det være en uretfærdig diskriminering af forbruget af biogas. Men støtten til biogas overstiger langt de afgifter, der pålægges gasforbrugerne. Støtten på 1.800 kr. pr. ton CO2 er mere end de højeste afgifter på gas til rumvarme, som udgør ca. 1.300 kr./ton CO2, og dermed også markant højere end den nuværende samlede afgift på gas fra gasnettet, som virksomhederne betaler for deres brug af gas til proces. Selv hvis regeringens forslag til en grøn skattereform vedtages med de foreslåede satser, vil afgift på gasforbrug ligge langt under støtten til biogas.  

Betaling, der modregner støtte, er fint

Hvis virksomhederne er klar til at betale de fulde produktionsomkostninger for ustøttet biogas, så retfærdiggør det også, at en CO2-afgift bortfalder.

En mekanisme til at understøtte dette eksisterer også i form af oprindelsesgarantier. Oprindelsesgarantier er et unikt certifikat, der kan henføres til en given produktion fra hver producent, selv om biogassen fysisk blandes ind i gasnettet. Fordelen ved oprindelsesgarantierne, at de kan handles uafhængig af gassens fysiske strøm. Men det er også garantiernes ulempe. Garantien repræsenterer købet af den grønne biogas. Udfordringen er, at afkoblingen til det fysiske produkt også betyder, at prisdannelsen for certifikater sker uafhængigt af, hvad biogassen koster. Der er samtidig ikke stor åbenhed om prisen på de oprindelsesgarantier, der handles.

Det betyder, at oprindelsesgarantien ikke i dag kan bruges som en fribillet fra CO2-afgifter. Køb af oprindelsesgaranti er ikke ensbetydende med, at biogassen er støttefri. Der systemet skal hen er, hvor der kan ske en 1 til 1 modregning mellem, hvad der betales for oprindelsesgarantien, mod en tilsvarende reduktion af støtten til biogas. Det vil dermed berettige, at virksomhederne også kan få en tilsvarende reduktion af den CO2-afgift de betaler. Det vil gøre det muligt, at virksomhederne kan støtte produktion af biogas, men samtidig møde det rette incitament til omstilling.

 

[1] Baseret på prisforudsætning i Energistyrelsens Klimafremskrivning 2022

Relaterede emner