CONCITO: Usaglig kritik bag Amirs exit fra Borgen

Pressemeddelelse
Danmarks grønne tænketank CONCITO tager nu den netop afgåede klima- og energiminister Amir Diwans fra DRs politiske dramaserie Borgen i forsvar.

Påstandene om, at han hykler, fordi han ejer en amerikaner-øse fra 50’erne samtidig med, at han kæmper klimaets sag, er nemlig grov proportionsforvrængning – også selvom holdningen er udbredt i virkelighedens verden.
At køre i Cadillac fra 50’erne er nemlig ikke nødvendigvis en klimasynd, hvilket følgende proportionstjek af dramaseriens fakta viser.

CONCITOs beregninger viser, at der klimamæssigt findes langt værre måder at tilbringe en ferieuge på, end at køre fra København til Skagen i en ældre Cadillac. 2000 kilometers kørsel i en Cadillac som Amirs, der kører 5 km/l, udleder lidt over et ton CO2. Hvis alternativet derimod var en tur-retur rejse til Thailand ville udledningen ligge på over seks ton per person – eller 25 ton CO2 for hele Amirs familie.

- Jeg kunne ikke forstille mig en sag, hvor en minister blev presset til at gå af på grund af en badeferie i Thailand, selvom drivhusgasudledningen fra dette faktisk er meget værre, udtaler CONCITOs videnschef Torben Chrintz.

Generelt viser CONCITOs beregninger, at det at holde ferie i Danmark giver en meget lav CO2-udledning, hvor man som oftest vil udlede nogenlunde det samme som på en almindelig arbejdsuge. Alene med en flybillet til Thailand udleder man ca. 1/3 af en gennemsnitsdanskers globale årlige udledning.

Den furore, der opstår i serien over et højt energiforbrug, opfatter CONCITO som et meget sigende billede på den misforståelse af, hvad der virkelig betyder noget i danskernes udslip af drivhusgasser, som også findes i store dele af virkelighedens befolkning. Her ses flyrejser og nye biler ofte som mere klimavenlige end fx en ældre Cadillac, men faktisk er alene udledningen ved at producere en ny bil væsentligt højere end udledningen ved at køre 2000 km om året i en gammel Cadillac. Udledningen fra produktionen af en ny bil vil for mange danskere også overstige udledningen fra benyttelsen af en lidt ældre og mindre ”klimavenlig” bil, hvis man ikke kører ret mange kilometer årligt.

- I Borgen nævner kritikerne, at Amir, ligesom mange andre veteranbilsejere, også bruger mange penge hos mekanikeren, men da disse penge bruges på en serviceydelse og ikke samtidigt kan bruges på andre mere CO2-udledende ting som fx flybilletter, bruger Amir faktisk sine penge relativt klimavenligt i denne situation, forklarer Torben Chrintz.

Yderligere oplysninger:
Videnschef Torben Chrintz: 2989 6753
 

Relaterede emner