Gode julegaver gavner også klimaet

Debatindlæg
Ud over hjerternes fest, må julen også siges at være en forbrugsfest. Men forbrugsfesten behøver ikke gå så hårdt ud over klimaet, som den plejer at gøre.

Kan du huske de gaver, du fik sidste jul? Og måske mindst lige så vigtigt, kan dem du gav gaver til huske dem? Og bruges gaverne? Julen er hjerternes fest, det handler om hygge, samvær med familie og venner og selvfølgelig gaver.

Ifølge en undersøgelse som Centre for Retail Research har foretaget for shoppingportalen Kelkoo forventes danskerne samlet set at bruge omkring 6,5 mia. kroner på julegaver i 2011. Så ud over hjerternes fest, må julen også siges at være en forbrugsfest. Men forbrugsfesten behøver ikke gå så hårdt ud over klimaet, som den plejer at gøre.

Materielle julegaver udleder 133 kg CO2
Med et forbrug følger også en CO2-udledning. Her i juletiden pynter mange danskere også op med lyskæder, og flere har det lidt dårligt med det energiforbrug der går til dette. Men antager vi, at man har købt en lidt nyere lyskæde til haven eller balkonen og den tændt hele døgnet i hele december, vil strømmen til den udlede ca. 7 kg CO2. Hvad danskeren ikke ved er, at de julegaver hver dansker køber til jul udleder cirka 133 kg CO2, og i det perspektiv bliver udslippet fra den tændte julebelysning jo næsten ligegyldig.

Ifølge salgsprognosen fra Centre for Retail Research forventes danskerne at købe julegaver for 2.542 kr. per husstand i julen. Heraf vil 2.510 kroner blive brugt på materielle goder som tøj og sko, elektronik, legetøj og kosmetik. Med dette forbrugsmønster vil det globale CO2-udslip forårsaget af danskernes samlede julegaveindkøb ifølge CONCITOs beregninger, baseret på nøgletal bestemte varetypers klimaeffekter, løbe op i hele 734.000 ton. Det svarer til 284 kg CO2 per husstand eller 133 kg per dansker.

Oplevelsesgaver reducerer udledningen til 35 kg
Vil man gerne handle klimavenligt i julen, er det altså langt mere effektiv at tænke over, hvilke gaver man køber, end om man skal tænde lyskæden eller ej. Med lidt omtanke kan man gøre langt mere for klimaet ved at overveje sine julevaner i bred forstand end ved at blot fokusere på elforbruget til julelyset, bl.a. ved at købe oplevelsesgaver i stedet for ting.

Hvis danskernes julegavebudget blev brugt på oplevelsesgaver og service i stedet for ting, ville det ifølge CONCITOs beregninger reducere julegavernes samlede CO2-udslip til blot 195.000 ton CO2, svarende til 35 kg per dansker. Det er rundt regnet 25 % af de materielle gavers udledning.

Gode gaver er relationsopbyggende
Socialvidenskaben fortæller os, at gaver har en relationsopbyggende og integrerende effekt. Antropologen Marcel Mauss påpegede allerede i 1924, at gavegivning eller -udveksling var udgangspunktet for socialitet og en af det traditionelle samfunds vigtigste instanser.

Gaveudvekslingen var der, hvor man symbolsk kunne vise, hvor meget man holdt af hinanden – dette kunne fx bruges til at danne alliancer. I dag har gaver nogenlunde samme funktion: Vi giver gaver for at vise, at vi holder af hinanden, og gerne vil have mere med hinanden at gøre. Det er derfor, det er sjovest, når man begge giver en gave, som gensidig anerkendelse.

Klimavenlig adfærd handler ikke om, at folk i klimaets navn skal stoppe med at opbygge relationer, men vi bør alle sammen tænke over, hvordan det gøres. For julen handler vel om nærhed, hygge, vennerne og familien?

Den gode gave defineres af modtageren (som mange vil mene er den vigtigste) som en gave, der har et element af overraskelse, og viser at giveren virkelig har gjort noget ud af det, enten økonomisk, tidsmæssigt eller kreativt. Muligheden for at sætte en personlig shopper til at gøre ens juleindkøb er blot et eksempel på, hvor upersonlig gavegivningen er blevet for nogle.

Omvendt giver oplevelsesgaver rigtigt gode muligheder for at gå kreativt til værks, overraske og vise, at man virkelig holder af modtager. Oplevelsesgaver er gaver, som ofte ikke har det store miljømæssige fodaftryk, men som ofte vil gøre større og mere varigt indtryk på modtageren. Der vil således være god logik i aktivt at gå ind i relationsopbygningen enten gennem ved at give oplevelsesgaver eller ved at holde lidt mere fri med familien i juleperioden.

Masser af muligheder
Oplevelsesgaver egner sig ikke kun til personer, der har alt i forvejen. En rundtur på nettet viser, at man kan købe oplevelsesgaver inden for næsten alle områder: Gastronomiske oplevelser, adrenalinsus, naturoplevelser, romantiske getaways, weekendture til Berlin, paintballturneringer, gokart, køreture i drømmebiler, festivalbilletter, teaterture, sæsonkort til fodboldstadier, billetter til boksekampe, fisketure, poledance-, madlavnings- og cocktailkurser… Gaverne kan købes som færdige pakker, og man kan selvfølgelig også selv sammensætte en personlig oplevelsesgave.

Det gode ved oplevelsesgaver er, at ressourceforbruget i at købe oplevelser primært går til lønninger, og at naturressourceforbruget og CO2-udledningen ved fx gå ind og se en udsolgt fodboldlandskamp faktisk er ganske lille per person i forhold til prisen.

Billetterne til en fodboldkamp koster 200 kroner i gennemsnit, og til en udsolgt fodboldkamp i Parken, vil der være 38.000 tilskuere om at dele ressourceudledningen fra lys, lyd, indflyvning af trænere, spillere og hjælpere osv. CONCITO anslår CO2-udledningen fra en sådan landskamp til at være 2 kg per person. Til sammenligning udleder produktionen af et par jeans i gennemsnit 40 kg CO2.

Oplevelsesgaven er således et utroligt godt valg set i både et miljømæssigt og relationsopbyggende perspektiv - så længe oplevelsen ikke består af en lang rejse, hvilket kan få billedet til at vende totalt.

Køb ting fra ønskelisten i god kvalitet
Hvis oplevelsesgaven alligevel ikke er sagen bør den klimabevidste julegavegiver bestræbe sig på købe kvalitet samt noget, modtageren faktisk ønsker sig. Ressourcerne anvendt til at lave høj- og lavkvalitet er næsten lige store, men højkvalitet har tendens til at gøre folk glade længere og holde længere. Generelt kan man sige, at hvis man giver det halve antal gaver i en bedre kvalitet, så reducerer man CO2-udledningen med 30 %, og samtidig kan man håbe, at de holder længere.

I forhold til materielle gaver, vil både modtageren og miljøet som regel blive gladest for, at man giver noget, som modtager faktisk ønsker sig. For det betyder, at gaverne ikke giver et unødvendigt merforbrug. Hvis man giver modtageren noget, som vedkommende alligevel ellers ville have købt, så er det forbrug fortrængt. Hvis man samtidig køber det i bedre kvalitet, så er udledningen per krone tilmed faldet.

Kilder:

Keelkos salgsprognose for salget af julegaver 2011

CONCITOs rapport om "Forbrugerens klimapåvirkning"

Se også klummen:

Mere samvær og mindre CO2 under træet

---

Baggrundsnotat omtalt i Radio24syv og Politiken Tjek, 6. december 2011

Relaterede emner