Indfør enkel og billig kørselsafgift nu!

Pressemeddelelse
Hvorfor vente på et dyrt og kompliceret GPS system for kørselsafgifter, når man kan indføre et enkelt, billigt og meget fair system i morgen?

Det spørgsmål stiller den grønne tænketank CONCITO i sin sidste rapport, hvor den har kigget på forskellige muligheder for overgangsordninger til den grønne kørselsafgift, som et bredt flertal i Folketinget ønsker.

Spørgsmålet er højaktuelt, fordi Holland har meddelt, at deres GPS system bliver forsinket, hvorfor det forekommer stadig mere urealistisk, at det skulle være muligt for Danmark at kopiere en hollandsk model i 2015.
Efter en gennemgang af forskellige muligheder, herunder højere benzinafgifter, peger CONCITO på en simpel kilometerafgift som den mest optimale løsning. Afgiften opkræves ved at plombere kilometertælleren i nye biler og aflæse den en gang om året - ligesom man gør med elmålere i dag. Ifølge CONCITOs formand, Martin Lidegaard, har denne overgangsordning mange store fordele:

- Det er billigt, det er enkelt, og man risikerer ikke at bruge milliarder af kroner på at skulle udvikle et helt nyt og forkromet system. Men det er også et politisk Columbusæg, fordi det faktisk er den eneste måde vi kan lave en fair overgang til et nyt system med kørselsafgifter.
Lidegaard sigter her til, at man med det foreslåede system først skal betale kørselsafgiften, når man køber en ny bil og har fået en rabat i form af en lavere registreringsafgift, som alle forligspartier ønsker at gennemføre. Han fortsætter.

- Det er klart også den bedste løsning for klimaet, når nu alle forligspartier ønsker at lette registreringsafgiften. Ganske vist undgår vi ikke, at der kommer flere biler på gaden som følge af den lavere registreringsafgift, men til gengæld skal bilejeren betale kørselsafgift fra første dag de har bilen.

Martin Lidegaard understreger dog, at set fra klimaets synsvinkel ville det allerbedste være, hvis Folketingets partier i stedet valgte at benytte provenuet fra en ny grøn kørselsafgift til at nedsætte indkomstskatten - eller noget helt tredje. CONCITO har tidligere beregnet, at det ville give en dobbelt så stor CO2-reduktion, som når man halverer registreringsafgiften.

Yderligere informationer:
Martin Lidegaard 29 89 67 00

Relaterede emner