Nyt regeringsudvalg for grøn omstilling er et afgørende nybrud

Blog

Regeringen har i dag offentliggjort, at der etableres et nyt regeringsudvalg for grøn omstilling, der skal sikre fremdrift, samordning af omstillingen på tværs af politikområder samt følge implementeringen i mål. Det er helt rigtig set og et vigtigt nybrud i dansk klimapolitik, der skal op i helt andre omdrejninger på tværs af alle sektorer hvis klima- og andre natur og miljømål skal nås i tide.

Faktum er, at den grønne omstilling er en bunden opgave for Danmark, og efterlevelsen af Parisaftalen stiller store krav til etablering af en styrket grøn tænkning og praksis i regeringsførelsen, som går på tværs af samtlige ressortområder. De lavthængende frugter i nedbringelsen af drivhusgasudledninger er allerede blevet plukket, med særligt fokus i energisektoren, og der er nu et stort behov for yderligere dybe - og til dels strukturelle - tiltag på tværs af hele økonomien, hvis vi skal sikre reduktion i udledninger på 70 procent i 2030, og ikke mindst nå målet om netto-nul udledninger inden 2050, og sandsynligvis et godt stykke tid før.

Selvom behovet har været tydeligt længe, er det hidtil stødt på store udfordringer at få den slags koordinering etableret i praksis. Klimapolitikken har lidt af, at den ikke har haft en tilstrækkelig stærk position i forhold til de øvrige politikområder, og på mange måder ”bare” har været endnu et ressortministerie uden stærk og tværgående politisk indflydelse. Konkret har indsatsen for at nedbringe udledningen af drivhusgasser og håndtere klimatilpasning haft ophæng i et enkelt eller få ressortministerier med begrænset magt og indflydelse i regeringens koordinationsudvalg og økonomiudvalg.

Det betyder bl.a., at der ikke har været et tilstrækkeligt politisk ejerskab af klimaindsatsen på tværs af alle relevante sektorer og politikker, hvilket har forhindret samordningen og den nødvendige dybde og bredde i klimaindsatsen. Faktum er samtidig, at klimaindsatsen ikke har været indarbejdet som en central parameter i den økonomiske politik og praksis, herunder at der i de økonomiske modeller, som ligger til grund for økonomisk beslutningstagen, ikke hidtil er taget tilstrækkelig højde for klimapåvirkningen.

Nu har regeringen meldt ud at netop samordning og sikring af politikker på tværs af alle relevante sektorer er helt afgørende, og udmøntet det i etableringen af det nye udvalg, der udover klimaindsatsen også skal have et stærkt fokus på biodiversitetsområdet. Udvalget har klimaminister Dan Jørgensen for bordenden og tæller derudover miljøministeren, fødevareministeren, transportministeren, erhvervsministeren, skatteministeren og uddannelsesministeren samt i nødvendigt omfang statsministeren og finansministeren. Det er rigtig spændende, og der skabes på den måde også muligheder for at søge de synergier, der er på tværs.

Det står samtidigt klart, at Klima,- Energi- og Forsyningsministeriet nu får en hel anden og meget stærkere rolle i regeringsarbejdet og indsatsen for at drive klimapolitikken frem på alle områder. Helt konkret må man forvente, at ministeriet som en del af det får ansvaret for at forvalte en kommende klimalov, som vil være en helt klar og ambitiøs ramme for ministeriets og også udvalgets arbejde, både i forhold til udvikling og beslutning om politikker og initiativer, og i forhold til at sikre implementering og opfølgning. Samtidig vil ministeren og ministeriet sidde for bordenden i samordningen af både den nationale og internationale klimaindsats.

Med dagens nyhed er der kort sagt blevet lagt et helt afgørende tværministerielt spor ud for Danmarks klimaindsats. Nu ser vi frem til at få en ambitiøs klimalov på bordet, få gang i udviklingen af en klimaplan med en lang række konkrete politikker og virkemidler, og ikke mindst få igangsat nye konkrete initiativer på tværs af hele samfundet.

Relaterede emner
Christian Ibsen, direktør i CONCITO
Indhold