Grøn transport kræver bedre samspil mellem stat og kommuner
I denne analyse har CONCITO sammen med Professor Greg Marsden fra University of Leeds i England undersøgt samspillet mellem staten og kommunerne i transportens klimaomstilling i hhv. Storbritannien, Sverige og Danmark.
Transport står for omkring 30% af drivhusgasudledningen i alle tre lande. Og lokalt i byer er andelen nogle steder endda højere. Derfor har mange kommuner taget fat på den grønne omstilling af transporten. I Danmark sker det især som led i DK2020-klimahandlingsplanerene.
Men flere steder løber man panden mod en mur, når klimamål skal omsættes i handling. Lovgivning, økonomi, manglende styringsmuligheder, og løsrevne statslige tiltag opleves ofte som barrierer, der gør det svært at løfte udfordringen.
På baggrund af analysen anbefaler CONCITO følgende fire tiltag til de danske myndigheder:
- Opstil en klar national strategi for transportens dekarbonisering frem mod klimaneutralitet, mhp. at reducere usikkerheden hos borgere, erhvervsliv og lokale myndigheder.
- Anerkend kommunernes potentiale og rolle i at fremme transportens dekarbonisering, herunder både tiltag som direkte understøtter den nationale implementering og tiltag der trækker på kommunernes egne forudsætninger og det lokale demokrati.
- Etabler et nationalt støtteprogram til lokal klima- og mobilitetsplanlægning i samklang med den europæiske strategi for at fremme Sustainable Urban Mobility Planning.
- Giv rygstød til de lokale handlingsplaner ved at samle eksisterende puljestøtteordninger og lokale infrastrukturbidrag på transportområdet i mere langsigtede støttepakker med fokus på handlingsplaner for bæredygtig og klimaneutral mobilitet.
Resultaterne af analysen fremgår af rapporten ”Aligning transport decarbonisation across policy levels”
Ekspert
Seniorkonsulent, Fremtidens Mobilitet