Grøn transport kræver bedre samspil mellem stat og kommuner

I denne analyse har CONCITO sammen med Professor Greg Marsden fra University of Leeds i England undersøgt samspillet mellem staten og kommunerne i transportens klimaomstilling i hhv. Storbritannien, Sverige og Danmark.

Transport står for omkring 30% af drivhusgasudledningen i alle tre lande. Og lokalt i byer er andelen nogle steder endda højere. Derfor har mange kommuner taget fat på den grønne omstilling af transporten. I Danmark sker det især som led i DK2020-klimahandlingsplanerene

Men flere steder løber man panden mod en mur, når klimamål skal omsættes i handling. Lovgivning, økonomi, manglende styringsmuligheder, og løsrevne statslige tiltag opleves ofte som barrierer, der gør det svært at løfte udfordringen.

På baggrund af analysen anbefaler CONCITO følgende fire tiltag til de danske myndigheder:

  1. Opstil en klar national strategi for transportens dekarbonisering frem mod klimaneutralitet, mhp. at reducere usikkerheden hos borgere, erhvervsliv og lokale myndigheder.
  2. Anerkend  kommunernes potentiale og rolle i at fremme transportens dekarbonisering, herunder både tiltag som direkte understøtter den nationale implementering og tiltag der trækker på kommunernes egne forudsætninger og det lokale demokrati.
  3. Etabler et nationalt støtteprogram til lokal klima- og mobilitetsplanlægning i samklang med den europæiske strategi for at fremme Sustainable Urban Mobility Planning.
  4. Giv rygstød til de lokale handlingsplaner ved at samle eksisterende puljestøtteordninger og lokale infrastrukturbidrag på transportområdet i mere langsigtede støttepakker med fokus på handlingsplaner for bæredygtig og klimaneutral mobilitet.

Resultaterne af analysen fremgår af rapporten ”Aligning transport decarbonisation across policy levels”

Anbefalingerne uddybes i et dansksproget CONCITO-Brief her. 

Relaterede emner
Ekspert
Henrik
Seniorkonsulent, Fremtidens Mobilitet