Elbiler kræver målrettet satsning

Pressemeddelelse
Elbiler og plug-in hybrider har potentialet til at reducere CO2-udslippet fra transportsektoren med 12% i 2020, men det kræver en målrettet satsning på den nye teknologi.

Det konkluderer CONCITO, Danmarks grønne tænketank, i en ny rapport, der giver et samlet overblik over vores nuværende viden om elbiler, deres potentialer og begrænsninger. Som noget nyt anbefaler tænketanken, at politikerne overvejer at afgiftsfritage elbiler, indtil der er nået en bestemt markedsandel for elbilerne, fx 20%, i stedet for at forpligte sig til et bestemt årstal.

CONCITO’s formand Martin Lidegaard:

Elbilerne skal fritages for afgifter i en periode hvis de skal bidrage til at nå vores CO2-mål i 2020. Men det skal ikke ske hverken ukritisk eller evigt.

Ved at afgiftsfritage elbilerne, indtil de har nået en bestemt markedsandel, giver man sikkerhed for investorerne, men lægger samtidig et loft over, hvad det kan komme til at betyde for statskassen. Er målet fx 20% elbiler, vil det med de nuværende registreringsafgifter koste statskassen cirka 34 mia kroner i tabte indtægter over årene, svarende til cirka 850 kroner for et ton reduceret CO2. Vælger man generelt af sænke registreringsafgiften om få år, som et politisk flertal ønsker, vil prisen imidlertid blive langt mindre, ligesom investeringen på sigt vil give millioner tons gratis CO2 reduktion.

På tilsvarende vis kan man overveje at afgiftsfritage batterierne og styresystemet i plug in elhybridbiler, indtil den samlede andel af personkilometre, der køres på el, har nået de kritiske 25%, der gør det muligt at benytte bilerne aktivt til mere indfasning af vind i det danske system.

CONCITOs sidste anbefaling er da også, at man hurtigst muligt får indfaset intelligente elmålere i hele Danmark og skabt en national strategi, til udnyttelse af den regulerkraft, der vil give den optimale udnyttelse af elbilerne.

Yderligere kommentarer:
Martin Lidegaard 29 89 67 00

Relaterede emner