Titel: Den Grønne Rygrad 1.0: Opsamling på fem års arbejde med motiverende klimaundervisning

Event
cve
Deltag i et spændende arrangement spækket med relevante, faglige oplæg om motiverende klimaundervisning, når Den Grønne Rygrad runder deres første projektperiode af.

Den Grønne Rygrad har i perioden 2019-2024 haft til formål at styrke praksisnær og motiverende STEM-undervisning med særligt fokus på klima og bæredygtighed. Det er sket via omfattende kortlægninger og afprøvning af konkrete indsatser i samarbejde med 20 kommuner i Danmark. Den Grønne Rygrad har været støttet af Novo Nordisk Fonden i perioden.

Onsdag d. 28. februar kl. 14.30-16.30 vil Den Grønne Rygrad præsentere resultater og erfaringer fra den femårige projektperiode samt invitere til spændende, faglige oplæg om motiverende klimaundervisning i grundskolen. 

Det er muligt at deltage fysisk i Læderstræde 20, men da der er et begrænset antal pladser, kan du også være med online. Du kan tilmelde dig arrangementet via dette link.

Program for afsluttende arrangement: Den Grønne Rygrad 1.0

SESSION 1: PRÆSENTATION AF DEN GRØNNE RYGRAD 1.0
Den Grønne Rygrad har gennem de sidste fem år samarbejdet med 20 danske kommuner rundt om i landet om at styrke motiverende og praksisnær klima- og bæredygtighedsundervisning i grundskolen. Bliv klogere på centrale erfaringer og resultater fra projektperioden. 

Oplægsholdere:

  • Jesper Bro, projektleder i Den Grønne Rygrad, CONCITO
  • Amalie Dynnes Ørsted, projektleder i Den Grønne Rygrad, Haver til Maver
     

SESSION 2: MOTIVERENDE KLIMAUNDERVISNING I KLASSELOKALET
Hvordan får vi skabt de rette didaktiske forudsætninger, der kan motivere børn og unge til at deltage i klima- og bæredygtighedsundervisningen? 

Oplægsholder:

  • Mette Hejn, naturfagslærer og -konsulent i Furesø Kommune
     

SESSION 3: MOTIVERENDE KLIMAUNDERVISNING I EN POLARISERET KLIMATID - HVAD SKAL JEG TÆNKE OVER SOM UNDERVISER?

Klimaforandringer og -løsninger kan være svære at formidle og kan skabe stærke reaktioner. Hvordan kan vi undervise om klima uden at skabe splittelse og modstand? Og kan data, factfulness og kritisk matematik gøre børn og unge i stand til at forholde sig mere kritisk og trygt til informationsstrømme om klima?

Oplægsholder:

  • Jesper Steenberg, leder af ENERGI & VAND
  • Stine Eiersholt, klimadataspecialist, ENERGI & VAND
     

SESSION 4: NATURBASEREDE LØSNINGER I KLIMAUNDERVISNINGEN

Klimaudfordringer og miljømæssige kriser kalder på naturbaserede løsninger! Med udgangspunkt i et nyt undervisningsmateriale bliver vi klogere på, hvordan undervisning i naturbaserede løsninger kan gøre klimaundervisning konkret, praksisnær og motiverende.

Oplægsholder:

  • Carsten Rahbek, professor i biodiversitet, Københavns Universitet

Efter det faglige program vil der være mulighed for at netværke over et glas og lidt at spise.

 

 

Relaterede emner