Forsyningssektoren skal have mulighed for nødvendige grønne tiltag

Blog
Forsyningstilsynet har barslet med forslag til at sikre, at monopolselskaber, som er indtægtsrammeregulerede, har mulighed for at få tillæg til indtægtsrammerne til nødvendige grønne investeringer til gavn for den grønne omstilling. Her skitseres CONCITOs perspektiv i forhold til Forsyningstilsynets forslag.

Den grønne omstilling og Danmarks opfyldelse af 70%-reduktionsmålet i 2030 vil stille store krav til og kræve markante ændringer i de store energinet: El- gas- og fjernvarmenettet. En vigtig del af udviklingen af disse vil basere sig på de rammer og den regulering, der fastlægges politisk over de næste år. Forsyningstilsynet har barslet med forslag til at sikre, at monopolselskaber, som er indtægtsrammeregulerede, har mulighed for at få tillæg til indtægtsrammerne til nødvendige grønne investeringer til gavn for den grønne omstilling.

Nedenfor skitseres CONCITOs perspektiv i forhold til Forsyningstilsynets forslag. Det er vigtigt at pointere, at der ikke i nedenstående tages stilling til, at der kan findes andre relevante muligheder for den fremtidige rammeregulering.

Det skal bemærkes, at CONCITO i dag den 6. maj 2020 i Altinget har udtalt sig om forslaget. I artiklen blev CONCITOs budskaber desværre skævvredet i den af Altinget valgte overskrift, som først ud på dagen blev rettet. Dette giver også behov for at præcisere CONCITOs tilgang nedenfor.

En omkostningseffektiv grøn omstilling af den danske energisektor vil kræve, at der er mulighed for at foretage de nødvendige investeringer i de forskellige energinet for at understøtte denne omstilling. Dette er ikke umiddelbart tilfældet med dagens regulering. Forsyningstilsynet har derfor udarbejdet en rapport med forslag til, hvordan et supplement til reguleringen kan åbne mulighed for at selskaberne kan opnå tillæg til at dække nødvendige grønne investerings- eller driftsomkostninger

Forsyningstilsynets forslag dækker tre brancher, nemlig el-nettet, fjernvarmeforsyningen og gas-nettet.

Som det er i dag, er kun el-nettet indtægtsrammereguleret. Her giver den nuværende regulering ikke mulighed for at få tillæg til indtægtsrammen for nødvendige grønne tiltag. Det kan Forsyningstilsynets forslag råde bod på – men under forudsætning af, at forslaget følges op af en meget deltaljeret vejledning. Denne vejledning skal udarbejdes i samarbejde med de regulerede selskaber, så den i praksis kan gøre det ud for en forhåndsgodkendelse af en hel række grønne tiltag – samt beskrive hvilke dokumentationskrav, som skal følge disse forslag til tiltag.

Fjernvarmen er derimod ikke indtægtsrammereguleret, men i stedet underlagt et hvile-i-sig-selv-princip. Dette princip mener vi fungerer fint for fjernvarmeselskaberne, som stort set alle sammen er direkte eller indirekte forbrugerejede. Her bør der fortsat være mulighed for at forbrugerne selv har mulighed for at fastlægge, hvordan de vil gribe den grønne omstilling an i lyset af de nationale politiske mål, regulering og rammer.

Skulle det dog ende sådan, at fjernvarmeselskaberne også bliver indtægtsrammereguleret, så vil mulighederne for tillæg til nødvendige grønne tiltag til understøtning af den grønne omstilling også blive relevante for fjernvarmesektoren.

For både el-nettet og eventuelt for fjernvarmen så er forudsætningen for, at Forsyningstilsynets model kan fungere i praksis, at der i fællesskab kan udvikles tilstrækkeligt præcise vejledninger, som kan gøre det ud for forhåndsgodkendelser og derved sikre, at selskaberne får nogle rammer, hvor de er trygge ved at foretage de nødvendige grønne investeringer i rette tid.

Relaterede emner
Søren Dyck-Madsen
Søren Dyck-Madsen og Christian Ibsen, CONCITO
Indhold