NOx-afgiften rammer skævt

Pressemeddelelse
Regeringens NOx-afgift friholder forurening fra transport og brændeovne og har negative fordelingspolitiske effekter. CONCITO foreslår to alternative afgiftsmodeller.

Regeringens femdobling af afgiften på energisektorens og erhvervslivets NOx-emission er i praksis en afgift på husholdningernes og erhvervslivets el- og varmeforbrug. Det er problematisk, fordi man igen friholder den omfattende forurening fra transportsektoren og brændeovne for afgifter, og fordi det har negative fordelingspolitiske effekter. Det fremgår af et nyt notat fra Danmarks grønne tænketank CONCITO.

"NOx-afgiften handler mere om hensynet til statskassen end hensynet til miljøet, og her er det tankevækkende, at man endnu engang vælger primært at beskatte lavindkomstfamilierne og erhvervslivets energiforbrug i form af el og varme, mens højindkomstfamiliernes store forbrug af benzin og brændeovne går fri, selvom det er her, de store miljøproblemer gemmer sig.", siger cheføkonom i CONCITO Frans Clemmesen.

I notatet foreslår CONCITO to alternative afgiftsmodeller, som også giver det ønskede provenu på 600 mio. kr., men samtidig inddrager de miljøskadelige brændeovne og benzinforbruget. Efter CONCITOs vurdering vil disse afgiftsmodeller både være bedre for miljøet og belaste højindkomstgrupperne relativt hårdest i modsætning til den rene NOx-afgift, som rammer lavindkomstfamilierne hårdest. Samtidig belastes erhvervslivet væsentlig mindre end i regeringens rene NOx-model.
”Der kan være god mening i at øge energiafgifterne, men det bør gøres med omtanke, og ikke alene med det formål at øge skatteprovenuet.”, siger Frans Clemmesen.
 
Yderligere information: 
Frans Clemmesen, 29 89 67 20
Relaterede emner
Dokumenter