Hurtigere dekarbonisering af transportsektoren gennem international ekspertise

Pressemeddelelse
csc
I dag står vi over for en kritisk situation med hensyn til dekarbonisering af transportsektoren. Mens andre sektorer har reduceret deres drivhusgasemissioner, er transportsektorens andel af den samlede mængde ikke blot steget, men det er de absolutte CO2-emissioner pr. år sammenlignet med 1990 også.

Fremtidige fremskrivninger for Danmark viser kun et lille fald i transportemissionerne frem mod 2030.  I betragtning af de hurtigt faldende emissionsbudgetter til opfyldelse af de overordnede klimamål er der et endnu mere presserende behov for at fremskynde dekarboniseringen af transportsektoren. 


En væsentlig hindring herfor synes at være mangler i de eksisterende styringsrammer for transportpolitikken. Generelle eksempler herpå er en udbredt fragmentering af beslutningstagningen på transportområdet mellem lokalt, regionalt og nationalt niveau, manglende vedtagelse af effektive klimapolitiske foranstaltninger og manglende sammenhæng mellem klimapolitiske ambitioner og den fortsatte udbygning af vejnettene med efterfølgende vækst i konventionel biltrafik.


For bedre at forstå, hvordan man kan løse disse problemer, indleder CONCITOs Fremtidens Mobilitet Program i september 2022 et seks måneders samarbejde med Professor  Greg Marsden for, i fællesskab, at gennemgå de nuværende institutionelle rammer for dekarbonisering af transport i Danmark, sammenligne disse med international teori og praksis og give anbefalinger til forbedring af styringsrammer for at opnå en bedre tilpasning mellem national og lokal beslutningstagning om dekarbonisering af transport, nul-emissionsmobilitet og infrastrukturudvikling i Danmark og potentielt andre steder. 

Greg Marsden er professor i transportforvaltning ved Leeds University siden 2012. Hans ekspertiseområder omfatter beslutningstagning inden for transport, offentlig politik, klimaændringer, energi, intelligent mobilitet og offentlig forvaltning. Prof. Marsden har udgivet mange publikationer om en række vigtige emner, der er relevante for styringen af transportdekarbonisering og CONCITO-programmets mål. 

Marsden er i øjeblikket netværksdirektør for Decarbon8, et stort britisk initiativ, der har til formål at bringe erhvervslivet, regeringen og den akademiske verden sammen for at skabe et innovationsøkosystem og et testbænkmiljø, som gør det muligt at afprøve og fremskynde indførelsen af transportløsninger med lavt kulstofindhold.

Marsdens nuværende forskningsområder omfatter "Place-Based Decarbonisation" (PBD), en strategi til at bygge transportdekarboniseringsstrategier på lokale specifikke rumlige og transportsystemkarakteristika i stedet for at antage "one size fits all". Den stedbaserede tilgang er særlig relevant for CONCITOs engagement med danske kommuner gennem projektet "DK2020 - Klimahandlingsplaner for hele Danmark".

I dette projekt er CONCITO den udpegede videnspartner for næsten alle danske kommuner i deres frivillige forpligtelse til at vedtage klimahandlingsplaner, herunder CO2-neutralitetsmål. Transport er en af de mest udfordrende sektorer for kommunerne at afkarbonisere. Mens nogle få større byer har foreslået dristige foranstaltninger, står alle kommuner over for betydelige huller i erfaring, indflydelse og kapacitet, når det drejer sig om at vedtage og gennemføre stærke og generelt effektive grønne mobilitetsforanstaltninger.

Som en del af samarbejdet vil CONCITO arrangere møder med relevante interessenter i Danmark, afholde et foredrag i november 2022 og et seminar med bredere deltagelse i begyndelsen af 2023. Resultaterne af arbejdet vil blive offentliggjort i en fælles rapport efter seminaret.

Relaterede emner
Kontakt
Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet