Søren Have

Programchef, Fremtidens Mobilitet

Søren Have er programchef i CONCITO med ansvar for at fremme omstillingen til fremtidens grønne mobilitet.

Søren har en ph.d. i matematik fra Aarhus Universitet, med bifag i fysik. Før han kom til CONCITO, rådgav han i +20 år private og offentlige organisationer i transportsektoren, som managementkonsulent i bl.a. PA Consulting og Rambøll.

Find Søren på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/sorenhave/

Find Søren på Twitter: https://twitter.com/SorenHave

  • raps mark
    Danmark bør gå forrest med at udfase brugen af rapsdiesel ved at droppe de nationale krav om iblanding af biodiesel.
    Debatindlæg
  • a
    Værdien af sparet tid er afgørende for vores vurdering af nye vejprojekter. Det er derfor ekstremt vigtigt, at prissætningen af tid i trafikken er retvisende. Dette er der dog grund til at sætte spørgsmålstegn ved.
    Debatindlæg
  • zs
    Stop for brug af rapsdiesel muliggør om-kostningseffektiv udtagning af jord, med minimal lækage
    Notat
  • bil på vejen
    Mobilitet er mulighed for bevægelse. At der er fremkommelighed på vejen, hvis jeg vil køre. At der er en busafgang eller en flextur. At der er gode cykelstier og fortove.
  • nk
    Denne rapport indgår i en længerevarende indsats for at fremme en ny og, i CONCITOs øjne, mere tidssvarende tænkning om og praksis for hvordan vi som samfund tilvejebringer mobilitet.
    Rapport
  • mobilitet motorvej
    Alt for længe har politikerne på Christiansborg drevet landets milliarddyre trafikpolitik uden dybere viden om, hvordan behov udvikler sig og uden en langsigtet politisk holdning til, hvordan de kan imødekommes. I en tid hvor klima, natur og ressourcer er under hårdt pres anbefaler CONCITO et reelt paradigmeskifte, så planlægningen af Danmarks mobilitet i højere grad sker ud fra klare, politiske målsætninger, så vi undgår unødvendige anlæg af veje, baner og broer.
    Pressemeddelelse
  • fly i luften
    Luftfarten er både økonomisk og klimamæssigt et af de mest oplagte steder at indføre en afgift og en af de mindst effektive steder at bruge provenuet.
  • fly
    CONCITO ser positivt på, at regeringen nu vil indføre en flyafgift i Danmark som vores nabolande.
  • transport
    Vi står i dag med en lang række infrastrukturprojekter, som er besluttet på et forældet grundlag. Et af dem er 3. etape af motorvejen til Kalundborg, hvor argumentet om samfundsøkonomi ikke holder længere.
    Debatindlæg
  • cement
    Når man vil gøre en tunnelelementfabrik permanent med begrundelse i forventede anlægsprojekter med stor CO2-udledning, er det endnu et eksempel på, at vores beslutningsprocesser hænger fast i fortiden
    Debatindlæg
  • l
    Trafikdage på Aalborg Universitet, et flagskib indenfor dansk trafikdebat og transportforskning, nærmer sig, og CONCITOs eksperter deltager med flere oplæg og paneldiskussioner.
    Event
  • ,
    I Danmark udledte personbiler 6,7 mio. ton CO2 i 2022, og er den mest udledende kategori indenfor transportsektoren, der samlet set udgjorde 14% af Danmarks årlige emissioner. Den andel forventes at stige i de kommende år.
    Analyse
  • biler
    CO2-udledningen fra personbilparken falder ikke hurtigt nok og der sælges stadig mange benzinbiler. Samtidig skærpes klimamålene både nationalt og fra EU, så noget skal ske for at knække kurven for personbilernes udledning. Her ser vi på hvad der burde gøres, og på hvad der realistisk kan gøres på den korte bane.
  • fly
    Det er især de lange flyrejser som skader klimaet. På trods af dette, er de slet ikke beskattede. Den i regeringsgrundlaget besluttede passagerafgift bør derfor udformes så ture ud af EU betaler mest i passagerafgift
    Debatindlæg
  • Asfalt anlæg infrastruktur
    Mange lande, Danmark inklusive, kæmper med at nedbringe CO2-udledningerne fra transport. Især vejtransporten, som står for hoveddelen. Alligevel investerer mange lande i mere vejinfrastruktur, som typisk vil føre til mere trafik og dermed gøre det sværere at nedbringe de samlede emissioner fra vejtransport.
  • r32
    Vi har alle brug for husly, energi, mobilitet, mad og andre fornødenheder. For at kunne levere dette effektivt, har samfundet behov for infrastruktur, i form af boliger, veje, baner, elnet, mv. Derfor er infrastrukturen også løbende blevet udbygget til at imødekomme voksende behov.
    Analyse
  • jhb
    Det fremgår af regeringsgrundlaget, at Danmark skal indføre en passagerafgift på flyrejser på gennemsnitligt 100 kr. Det er fornuftigt med en afgift, da luftfart medfører en væsentlig klimabelastning, der i dag stort set ikke er reguleret.
    Notat
  • sc
    Arealet i de tætte byer er knapt og må prioriteres hensigtsmæssigt. Ved at have en aktiv parkeringspo-litik, kan kommunerne opveje hvor meget areal, der skal afsættes til bilisme på bekostning af andre arealanvendelser. En parkeringspolitik består i at prioritere hvilke typer af ærinder med bil og hvilke bilister, man vil have i byen.
    Notat
  • pexels-photoscom-68629.jpg
    Klimakrise, biodiversitetskrise og generelt pres på både fysiske og menneskelige ressourcer ændrer i disse år på samfundets prioriteringer. Det gælder også transporten. Dette bør afspejles i en national mobilitetsstrategi, som sikrer, at beslutninger bringer os i den ønskede retning.
    Debatindlæg
  • uio
    Denne baggrundsanalyse beskriver problematikker og perspektiver ved batterielektrificering af transportsektoren og det følgende behov for råstoffer.
    Notat
Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet
Download