Afgiftsfritagelse afgørende for elbilers gennembrud

Debatindlæg
I stedet for afgiftsfritagelse et vist antal år, bør det overvejes at fortsætte afgiftsfritagelsen, indtil en vis andel af bilparken er elbiler.

Af Susanne Krawack, chefkonsulent i CONCITO

Elbiler har været fritaget for registreringsafgift i en årrække, men afgiftsfritagelsen udløber med udgangen af 2015 og indgår ikke i regeringens forslag til Finanslov 2015. Det er ærgerligt af to grunde:

For det første er det helt afgørende for omstillingen til en klimavenlig transportsektor, at der indfases el i transportsektoren. Den danske energi og klimapolitik er i høj grad baseret på vindenergi, hvilket giver god mening, da kun få lande ligger så attraktivt som Danmark , når det handler om at udnytte vinden til elproduktion. Med den kraftige satsning på vind-el vil der være meget fluktuerende el i systemet, og elbiler vil kunne oplade om natten, hvor elforbruget i øvrigt er lavt. Elbilerne vil dermed kunne bidrage til den balancering af elsystemet, der er nødvendig. Desuden vil der være rigeligt el fra vedvarende kilder, og derfor er det fornuftigt at bruge el så mange steder som muligt. Og personbiler og tog er oplagte muligheder.

For det andet er afgiftsfritagelsen for elbiler helt nødvendig i den periode, hvor elbilerne er nye på markedet. Det er dyrt at udvikle og markedsføre nye produkter, og det er med til at gøre elbiler dyre i startperioden. Vi har allerede set, at elbilerne falder i pris, samtidigt med at batterierne bliver mere effektive. Så en positiv udvikling er i gang, men det er endnu ikke tilstrækkeligt attraktivt at købe elbiler for den private husholdning.

Afgiftsfritagelse af elbilerne en periode endnu vil således være med til at styrke efterspørgslen på elbiler og dermed medvirke til at fortsætte udviklingen og markedsføringen af elbiler.  I dag er situationen den, at det er nogenlunde lige dyrt at køre en km i en ny benzinbil eller en ny elbil. I større leasingaftaler ser det endog ud til, at det er billigere at lease elbiler end benzinbiler. Der er efterhånden også mange forskellige elbiltyper på markedet.

Man kan få luksusbiler som Tesla og små biler som E-up. Elbilen har imidlertid stadigt meget kortere rækkevidde end konventionelle biler. Derfor er det vanskeligt at sige, hvornår elbilen for alvor slår igennem på det danske marked, og det kan være svært at sige præcist, hvor længe det er rimeligt at forlænge afgiftsfritagelsen.

I stedet for at fortsætte afgiftsfritagelsen et vist antal år kan det derfor være fornuftigt, at man fortsætter afgiftsfritagelsen, indtil en vis andel af bilparken er elbiler.  

Nogen vil sikkert mene, at vi i Danmark bare kan vente, til andre har banet vejen for de billigere og mere effektive elbiler. Men som et af verdens rigeste lande bør Danmark gå foran og finansiere sin del af introduktion af denne nødvendige teknologi. 

---

Debatindlæg bragt i Altinget Transport den 9. september

Foto: Colourbox.dk

Relaterede emner