Klima og trængsel er hovedudfordringer

Debatindlæg
Transportsektoren har to hovedudfordringer, som en kommende regering skal tage hånd om. Det handler om at nedbringe CO2-udslippet og begrænse trængsel i de store byer.

Af Susanne Krawack, chefkonsulent i CONCITO

Det kommende regeringsgrundlag bør indeholde initiativer, der løser transportsektorens hovedudfordringer: At nedbringe CO2-udledning fra transporten, at begrænse trængsel i og omkring de store byer og at tænke transportsystemet smart. Det er initiativer, der findes løsninger på, men som det kræver politisk mod at tage hånd om.

Nye bilers CO2-udledning og den økonomiske krise har ført til et fald i transportsektorens samlede CO2- udledning, men der skal flere initiativer til, hvis man skal nå i mål for hele transportsektoren. EU's mål om at reducere klimagasudledningen med 40 pct. i 2030 vil betyde, at der vil blive stillet krav til Danmark om at reducere klimabelastningen uden for kvotesektoren, og det vil betyde krav om betydelige reduktioner af CO2-udledningen - også i transportsektoren.

Hurtigt efter den nye regerings tiltrædelse bør der udarbejdes en køreplan for, hvilke initiativer der skal gennemføres for at nå en CO2-reduktion både i 2030 og på længere sigt i transportsektoren. En sådan plan bør omfatte initiativer til at elektrificere transportsektoren så meget som muligt på lang sigt.

Et vigtigt element vil blive at ændre registreringsafgiften, så der hele tiden er et klart incitament hos forbrugerne til at købe de biler, der har den laveste CO2-udledning. Man bør droppe en værdibaseret registreringsafgift og i stedet sikre, at den er teknologineutral, baseres på CO2- udledningen og fleksibelt følger teknologiudviklingen, så kun de mindst CO2-udledende biler favoriseres. Køreplanen bør desuden indeholde initiativer, der sikrer, at CO2-udledningen også fra varebiler, lastbiler, busser og tog løbende begrænses.

Som vi regner nu, er international skibs- og flytrafik ikke med i opgørelserne, men det betyder ikke, at der ikke er en voksende CO2-udledning fra disse transportmidler, som også skal håndteres i nationalt og internationalt regi.

Væksten sker i de store byer, og derfor øges trafikpresset også i storbyerne. Derfor bør den kommende regering tage fat på at få en langsigtet løsning på trængselsproblemerne. Et oplagt virkemiddel er at etablere kørselsafgifter, også kaldet road pricing. ’En gammel traver’ vil mange måske mene, men det vil være befriende, hvis der i det kommende regeringsgrundlag står, at man vil gennemføre et storskalaforsøg med road pricing.

Det ville nemlig give et kvalificeret grundlag at diskutere implementeringen på. Udformet rigtigt kan kørselsafgifter betyde både kortere rejsetider i myldretiderne og et provenu, der kan bruges til at forbedre den kollektive transport. Desuden kan kørselsafgifter også give incitamenter til at vælge klimarigtige køretøjer og transportmidler.

I det hele taget bør det kommende regeringsgrundlag fokusere langt mere på at skabe et transportsystem, der hænger sammen, set fra kundens side.  Der er store potentialer i at kombinere IT og transport, således at kunden er velorienteret om sine muligheder, også når der er driftsproblemer på veje og baner.  

De biler, der kommer på markedet nu, er måske ikke helt førerløse, men de kan køre tættere og sikrere. Og det stiller nye krav til infrastrukturen og hele systemtænkningen. Det bør være et led i regeringsgrundlaget at indrette transportsystemet, så det skaber den bedste service for kunden, men det kræver organisatoriske ændringer og nytænkning i ministerier og trafikselskaber.

---

Debatindlæg bragt i Altinget Transport den 3. juni 2015

Relaterede emner