Klimavenlig mobilitet kræver mere end fremme af cyklisme og kollektiv transport

Pressemeddelelse
Der er mange gode grunde til at investere i øget cyklisme og kollektiv transport. Uden en samtidig indsats for at begrænse CO2-udledningen fra biltrafikken, vil klimaeffekten dog være relativt begrænset.

CONCITOs analyse af 13 konkrete danske projekter viser, at når man forbedrer forholdene for cykeltrafik, vælger flere at tage cyklen, hvoraf en del er tidligere bilister. Den samlede klimaeffekt er derfor positiv, men ikke ret stor, da cykeltrafik oftest består af korte ture.

Ved forbedring af den kollektive transport øges andelen af passagerer, og i de fleste tilfælde sker der også en stigning i kørte bus- og togkilometer. Det samlede energiforbrug afhænger dog af, hvor mange af de nye passagerer, der er tidligere bilister.

CONCITO konkluderer, at en klimavenlig transportpolitik i højere grad bør tage mere effektfulde virkemidler i brug, der udover forbedrede forhold for den kollektive trafik og cyklisterne, også begrænser udledningen fra biltrafikken.

”Selvom øget mobilitet og mindre trængsel i byerne er en positiv konsekvens af forbedringer i den kollektive transport, er den samlede klimabesparelse meget afhængig af, hvor mange af passagererne, der er tidligere bilister. Det energiforbrug, der går til den forbedrede kollektive trafik, overstiger derfor i enkelte tilfælde den reduktion, der sker i biltrafikken”, siger chefkonsulent i CONCITO, Susanne Krawack.

CONCITO vurderer, at der er større CO2-besparelser at hente ved tiltag, hvor fremme af cyklisme eller kollektiv transport bliver kombineret med begrænsninger i biltrafikken.

”I Nantes i Frankrig har man i 20 år arbejdet med en integreret strategi med tre vigtige elementer, der tilsammen giver en bedre klimaeffekt. Man forbedrer både den kollektive trafik og cykeltrafikken og gør samtidigt biltrafikken mindre attraktiv ved eksempelvis at begrænse parkeringsmulighederne i byen", forklarer Susanne Krawack.

Læs rapporten Klimaeffekten af bedre vilkår for cyklisme og kollektiv transport

Yderligere information
Susanne Krawack, 40 29 33 28

Relaterede emner