Lavere hastighed giver store CO2-reduktioner

Pressemeddelelse
Der kan spares flere hundrede tusinder tons CO2 på de danske motorveje, hvis hastighedsgrænsen sættes ned. Det påviser en ny rapport fra den grønne tænketank CONCITO, der har krydset svensk og dansk forskning og regnet på forskellige scenarier.

Beregningerne viser:

- At hvis folk overholdt de nuværende fartgrænser på motorvejene, ville vi spare 100.000 tons CO2 om året.
- At sænkede vi fartgrænsen fra 130 til 110 km/t, ville vi på sigt spare 230.000 tons CO2 om året.
- At sænkede vi fartgrænsen til 100 km/t på alle motorveje, ville vi spare over 600.000 tons CO2 om året.

Til sammenligning er den samlede CO2 forpligtelse for Danmark i 2020 på 20%, hvilket i transportsektoren svarer til ca. 3 mio. tons.

CONCITOs formand, Martin Lidegaard, udtaler:
”Lavere hastigheder er en af de hurtigste og billigste måder at reducere CO2- udslippet i transportsektoren på. Og så giver det oven i købet færre ulykker på motorvejene”.

Han understreger, at der kan være usikkerheder i de enkelte tal, fordi der er forskel på, hvor hurtigt folk må køre, og hvor hurtigt de rent faktisk kører. Men at der er et kæmpe potentiale, står fast, og rapporten peger samtidig på, at det for en typisk pendler med 40 km til arbejde kun vil betyde en ekstra køretid på 3,5 minutter hver vej.

Yderligere kommentarer:
Martin Lidegaard 29 89 67 00

Relaterede emner