Skatter og afgifter kan bidrage bedre til at opnå klimamål

Pressemeddelelse
Særligt på energi- og transportområdet er der stort potentiale for at ændre danske skatter og afgifter, så de i højere grad bidrager til at opnå Danmarks klimamålsætninger, viser ny rapport fra CONCITO.

Rapporten ”Skatter og afgifter som instrument i klimapolitikken” er det endelige resultat af et flerårigt projekt om brug af skatter og afgifter i klimapolitikken gennemført af Danmarks grønne tænketank CONCITO med støtte fra VILLUM FONDEN. I projektet har CONCITO undersøgt, hvor langt man kan komme med brug af skatter og afgifter som instrument til at nå målsætningen om at begrænse Danmarks drivhusgasudledning til 2 ton per borger.  

”En drivhusgasudledning på 2 ton per borger om året, er det vi skal ned på inden 2050, hvis Danmark skal løfte sin del af ansvaret for at holde den globale opvarmning under 2 grader. Set i lyset af den nuværende udledning på ca. 11 ton per dansker, er det et meget ambitiøst og udfordrende mål. Derfor er det centralt, at klimaindsatsen sker så omkostningseffektivt som muligt, og det kan klimavenlige skatter og afgifter bidrage til”, siger CONCITOs direktør Thomas Færgeman.    

Rapporten viser, at en ensartet global eller europæisk CO2-skat på tværs af sektorer vil være en omkostningseffektiv mekanisme til at reducere drivhusgasudledningerne, bl.a. fordi den vil drive en klimavenlig teknologiudvikling. Hvis der globalt eller regionalt i EU kan skabes enighed om en afgift på 880 kr. per ton CO2, vil det ifølge rapportens beregninger kunne skabe de nødvendige drivhusgasreduktioner uden at det går nævneværdigt ud over velstanden. 

Rapporten konkluderer også, at en ensidig dansk implementering af en høj, ensartet CO2-skat på tværs af sektorer vil være mindre omkostningseffektiv, primært fordi Danmark er så lille et marked, at det ikke vil drive teknologiudvikling indenfor eksempelvis transportområdet. Dette gør det relevant at se på mulighederne for en mere optimal beskatning her og nu i de tre mest betydende sektorer for drivhusgasudledning: Energi, transport og landbrug. 

”Omkostningseffektiviteten af en global eller europæisk CO2-skat er meget høj, hvilket bekræfter relevansen af, at Danmark i både EU og på globalt niveau fortsat arbejder for at fremme ambitiøse og gensidigt forpligtende klimamål og på sigt også fælles virkemidler. I fraværet af en sådan international enighed på klimaområdet, er det imidlertid relevant at se på mulighederne for brug af skatter og afgifter som klimapolitisk instrument i de enkelte sektorer i Danmark, og her peger vores analyse på et særligt stort potentiale for mere klimavenlig beskatning i energi- og transportsektoren”, siger Thomas Færgeman. 

På energiområdet viser rapporten, hvorledes en udvikling med meget vindkraft i energisystemet bedst understøttes afgiftsmæssigt, idet der samtidig tages højde for den reelle udledning af CO2 fra biomasse. I forlængelse heraf anbefaler CONCITO at indføre afgifter på biomasse svarende til den mængde CO2, der faktisk kommer ud af skorstenen, når det brændes af på et kraftværk – og med tilbageførsel, hvis energiselskabet kan dokumentere, at biomassen er bæredygtig. Derudover foreslås det, at lette afgifterne på elektricitet til opvarmning, så vi kan udnytte energien fra vindmøllerne bedst muligt.

På transportområdet viser rapporten bl.a., at godstransporten er lavt beskattet, mens persontransporten er højt beskattet. CONCITO foreslår en række nye principper for den fremtidige beskatning baseret på et road pricing-system med kilometerafgift, hvor satserne reguleres efter den faktiske belastning af vejnettet samt mere klimarelaterede principper for brændstofafgifterne, registreringsafgiften og ejerafgiften.

I forhold til landbrugssektoren konkluderer CONCITO, at der på produktionssiden er et grundlæggende problem med at opgøre udledningen af drivhusgasser specifikt fra hver landbrugsbedrift, hvilket gør det svært at afgiftsregulere på området. På forbrugssiden kan det dog give god mening med en kødbeskatning, som kan fremme forbruget af vegetabilske fødevarer. 

På en skattepolitisk konference i København onsdag den 19. marts vil CONCITO præsentere skatteprojektets resultater og debattere dem med en række skarpe opponenter fra bl.a. CEPOS, Dansk Industri og Det Økologiske Råd. Afslutningsvis vil klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen give sit bud på, hvad skatter og afgifter kan i relation til klimapolitikken og redegøre for regeringens videre arbejde på området.

Læs rapporten ”Skatter og afgifter som instrument i klimapolitikken” og se programmet for CONCITOs skattepolitiske konference onsdag den 19. marts.

Yderligere information
Thomas Færgeman, 29 89 66 00

Foto: Colourbox.dk

Relaterede emner