Uden faste målsætninger, bliver offentlige indkøb elastik i metermål

Debatindlæg
Christiansborg
Skal vi udnytte det offentlige indkøbs klimapotentiale og skabe grøn efterspørgsel, så kræver det mere end brede visioner og sympatiske hensigtserklæringer. Dansk Erhverv og CONCITO opfordrer derfor regeringen til, at der fremover bliver satset på en langt tidligere klimaindsats

Af Christian Ibsen, direktør i CONCITO og Brian Mikkelsen, adm. Direktør i Dansk Erhverv 

Regeringens nye strategi er et nybrud for omstillingen af offentlige indkøb og udnyttelse af potentialet i de offentlige indkøbskroner i arbejdet med den grønne omstilling. Hvert år køber det offentlige samlet ind for over 380 milliarder kroner, ca. 17% af BNP. Derfor spiller det offentlige indkøb en afgørende rolle i forhold til at sikre indfrielsen af de ambitiøse danske klimamålsætninger og understøttelse af vores internationale konkurrenceevne.

Skal de offentlige indkøb reelt gøre en forskel i klimakampen, kræver det en tidligere klimaindsats, samt ambitiøse mål og krav, der ikke blot gælder for staten, men også for kommuner, regioner og de offentligt ejede selskaber, hvis vi reelt skal indfri potentialet i den offentlige indkøbspung og fremtidens grønne og bæredygtige indkøb. Vi skal så at sige rundt i alle de offentlige kroge, så vi ikke går glip af ellers usete grønne gevinster.

Behov for tidlig klimaindsats og ambitiøst klimamål Strategien for grønne offentlige indkøb er en del af den store klimaplan, som regeringen og et bredt flertal har fastsat for at indfri klimalovens målsætning om at reducere CO2-udledningen med 70 procent inden 2030. Regeringen har for første gang fundet frem til størrelsen på klimaaftrykket for det offentliges indkøb, som i 2019 var cirka 12 millioner ton, hvor omkring fire millioner ton blev udledt i Danmark. Dog er de offentligt ejede selskabers indkøb og klimaaftrykket herfra ikke talt med. Det er problematisk, idet billedet af det offentlige indkøbs klimaaftryk forbliver ufuldstændigt.

Selvom regeringen anviser en vej og har mange positive hensigter i den nye strategi, er der endnu mange ubekendte. Vi havde gerne set en strategi med en klar vision og mere håndfaste målsætninger. Det er essentielt, hvis Danmark skal nå målsætningen om at reducere CO2-udledningerne med 70 procent i 2030. For uden en fast målsætning er grønne indkøb elastik i metermål. Mange af strategiens klimakrav til offentlige indkøb alene omfatter staten, men ikke kommuner, regioner og offentligt ejede selskaber. I stedet lægges der op til et tæt samarbejde, der endnu engang bygger på frivillighed. Men staten står kun for en fjerdedel af de offentlige indkøb. Den største og stærkeste indkøbsmuskel ligger hos kommunerne, der står for 100 mia. kroner årlige indkøb, svarende til halvdelen af det offentliges indkøb.

Strategien efterlader et kæmpe uudnyttet potentiale, og derfor opfordrer vi regeringen og til at gå foran og accelerere fremtidens grønne og bæredygtige indkøb. Det kræver først og fremmest en stor portion mod, en tidligere indsats, samt at der vedtages et ambitiøst mål for det offentlige indkøb og forbrug, der både understøtter målsætningen om 70 procent reduktion af drivhusgasudledningerne inden for Danmarks grænser og samtidig bidrager til at sænke det globale klimaaftryk, som vores efterspørgsel af varer og tjenesteydelser medfører. Målopfyldelsen skal monitoreres løbende og offentliggøres årligt i form af en måling af, hvordan kommuner, regioner og staten performer i forhold til målsætningen.

Klimamålet skal desuden suppleres af sektormål og handleplaner med bindende krav for de mest klimabelastende indkøbskategorier, herunder transport, fødevarer og bygge- og anlægssektoren, og det skal ikke blot gælde for staten, men også regioner og kommuner samt offentligt ejede selskaber. Målsætningen og de handlinger, der følger med, kan både fungere som en inspiration for andre lande, og samtidig skabe nye muligheder for virksomheder, der satser på fremtidens grønne løsninger.

Behov for grønne værktøjer, incitamenter og styrkede kompetencer Men mål og krav kan ikke stå alene. Derfor er det vigtigt, at der nedsættes en enhed, der kan udvikle redskaber og kompetenceløft af alle de offentlige indkøbere. Det er positivt at strategien lægger op til øget brug af totalomkostninger og mere vejledning i at benytte grønne muligheder i udbudsloven. Det er i den forbindelse vigtigt at sikre, at værktøjer udbredes i hele landet og at det er nemt at stille de grønne klimakrav. Metoder og værktøjer bør desuden ensrettet, så alle indkøbere hjælpes med at inddrage grønne indkøbskrav som konkurrenceparameter i offentlige udbud.

Det er samtidigt centralt, at der udvikles et styringsværktøj, der kan sikre en ensartet anvendelse mellem virksomheder og alle offentlige indkøbere. En positivliste for solide standarder og metoder til klimaberegninger skal bruge solide og bredt accepterede kriterier til at udpege sine anbefalede standarder og metoder, der anerkendes i EU, internationalt, samt inden for brancher og sektorer.

Udviklingen stiller naturligt nye krav til de offentlige indkøbere, og der er behov for, at vi investerer mere i deres uddannelse og kompetenceudvikling. Derfor skal vi sikre, at alle offentlige indkøbere løbende opkvalificeres, så de er rustet til at tackle de udfordringer, der melder sig i takt med de store omstillinger, som vi befinder os midt i.

En markant grønnere efterspørgsel i offentlige indkøb vil sende et kraftigt signal til erhvervslivet om, at der er et marked for grønne varer, som kan styrke de danske virksomheders grønne konkurrenceevne. Vi tror på, at den bedste udvikling sker gennem offentlig-privat samarbejde. Dansk Erhverv og CONCITO står klar til at bidrage og samarbejde omkring grønne indkøb, da det både er godt for klimaet, udvikling af innovation og dansk konkurrencekraft. Sammen kan vi drive grønne og klimarigtige indkøb, så Danmark kan blive et udstillingsvindue for, hvordan offentlige indkøb understøtter og implementerer nationale klimamål med global klimaeffekt.

---

Debatindlæg bragt i Børsen d. 6. november 2020

Kontakt
Christian
Direktør