Supermarkeders rolle i fremme af plantebaserede alternativer til kød og mælk

Danskernes fødevareforbrug har en stor drivhusgasudledning, hvilket primært skyldes et stort indtag af animalske fødevarer. Derfor er ændrede kostvaner et centralt element i den grønne omstilling. Da danskerne køber en stor del af deres daglige fødevarer i de danske supermarkedskæder, ser dette notat på supermarkedernes rolle for udbud og salg af alternativer til de traditionelle animalske fødevarer.

Undersøgelsens data er indsamlet i efteråret 2022 i seks butikker inden for koncernerne COOP og Salling Group. Begge koncerner har lanceret ambitiøse strategier for at sænke CO2-udledningen fra deres virksomheder, herunder indsatser, der skal hjælpe kunderne med at købe flere grønne produkter.

Nærværende notat peger imidlertid på, at alternativer til kød og mejeriprodukter er begrænset i kædernes butikkernes udbud og markedsføringsmateriale. Undersøgelsen fandt et begrænset udbud af plantebaserede fødevarer sammenlignet med animalske produkter samt ringe synlighed i butikkerne og markedsføringen.

En væsentlig årsag til dette er en lav efterspørgsel på de plantebaserede alternativer, som gør det mindre attraktivt for virksomhederne at opprioritere disse produkter på hylderne og i markedsføringen. I tråd med eksisterende forskning vil en sådan opprioritering imidlertid netop være en virkningsfuld måde at øge efterspørgslen af de grønnere produkter, og dermed understøtte virksomhedernes grønne ambitioner.

Forskning peger på at effektive strategier kan omfatte samplacering med animalske produkter, et større manøvrerum hos de enkelte butikker, uddannelse og træning af personale i at rådgive kunder om grønne indkøbsvaner samt kreativitet i måden, alternative produkter promoveres internt i butikkerne. Disse forhold har koncernerne selv mulighed for at ændre på.

FN’s miljøprogram UNEP understreger, at der er behov for en hurtigere omstilling af fødevaresektoren, hvilket omfatter en hurtigere udfasning af klimaskadelige handlinger og produkter og indfasning af grønne produkter. Her har politikerne et ansvar. Konkret bør politikerne afskaffe subsidier til markedsføring af animalske produkter for at skabe mere lige konkurrenceforhold, indføre et statskontrolleret klimamærke på tværs af produkttyper og indføre afgifter – til at begynde med på de mest klimaskadelige fødevarer såsom okse- og lammekød.

Nærværende notat er således et bidrag til, hvordan supermarkederne kan spille en større rolle i den grønne fødevareomstilling - en omstilling som andre og flere aktører imidlertid også har del i og ansvar for.

Relaterede emner
Ekspert
Charlotte Louise Jensen
Seniorkonsulent, Fødevarer og Forbrug
Michael Minter
Programchef, Fødevarer og forbrug