Grøn omstilling af godstransporten kræver politisk indsats

Pressemeddelelse
Dekarbonisering af vejgodstransport - topfoto
Det mest lovende spor mod nuludledning fra lastbiltransport er elektrificering, men det må suppleres af andre løsninger, og omstillingen vil kræve en helt anderledes ambitiøs politisk indsats, vurderer CONCITO i ny rapport.

CONCITO-rapporten ’Dekarbonisering af vejgodstransport’ handler om, hvordan den grønne omstilling af lastbiltransporten kommer i gang, og hvordan udledningen af drivhusgasser fra tung vejtransport kan reduceres markant og på sigt fuldt dekarboniseres.

Godstransport på danske veje udleder hvert år omkring 3 mio. tons CO2, hvilket svarer til 25 % af hele transportsektorens bidrag til de danske udledninger. Det forventes, at lastbilerne fremover vil udgøre en stadig større andel.

”Vi ved nu at elbiler kan løse en stor del af klimaudfordringen i persontransporten”, siger CONCITOs direktør Christian Ibsen. ”Men hvad med godstransport og lastbiler? Det er et problem som nærmest har været ignoreret politisk, og hvor vi både mangler opmærksomhed og ambitioner. Der er derfor også stor tvivl i godstransportbranchen om, hvordan man bedst kan bidrage til at opnå de nationale og globale klimamål.  Det er en uholdbar situation,” tilføjer Christian Ibsen.

Rapporten belyser en vifte af muligheder for at få udledningerne ned. Der er fokus på fire hovedspor:

  • Elektrificering herunder med batterier, køreledninger og brændselsceller
  • Flydende brændstoffer, herunder biobrændstoffer og electrofuels
  • Gasformige brændstoffer, herunder særligt biogas
  • Effektivisering gennem bedre kapacitetsudnyttelse i lastbilerne

Rapporten belyser potentialet for dekarbonisering på kort og lang sigt i hver af sporene. Desuden vurderes hvordan de forskellige løsningsveje vil klare sig i forhold til et bredt sæt af kriterier som omfatter økonomi, tilgængelighed, fleksibilitet samt øvrige samfundshensyn såsom miljø og sikkerhed.

Endelig undersøges hvilke politiske håndtag der kan bruges til at få udledningerne markant ned. Det omhandler både tiltag på EU-niveau og dansk politik for afgifter, infrastruktur mv.

Rapporten viser, at det mest lovende spor hvad angår vidtgående og langsigtet dekarbonisering også for lastbiler vil være elektrificering. Det kan i første omgang være en kombination af batterier til lastbiler på kortere distancer og etablering af køreledninger over dele af det overordnede vejnet til langdistance kørsel.

Elektrificering vil sammen med overgang til CO2-neutral el give mulighed for noget nær fuld dekarbonisering længe inden 2050, uden at grundlæggende teknisk-økonomiske barrierer skal overvindes. Men en sådan omstilling vil kræve en politisk indsats, vurderer rapportens forfatter, seniorkonsulent Henrik Gudmundsson fra CONCITO.

Indtil videre er prisen for el-lastbiler meget høj, og det begrænsede udbud af både biler og opladningsmuligheder udgør markante barrierer for den elektriske løsningsvej”, siger Henrik Gudmundsson. ”At få igangsat elektrificering og overvundet de vigtigste barrierer vil derfor kræve politiske initiativer i partnerskab med erhvervslivet. Det handler blandet andet om at få skabt infrastruktur og fælles standarder med vores nabolande Sverige og Tyskland, som allerede er i gang”

Elektrificering rummer også usikkerheder, og kan derfor ikke nødvendigvis stå alene, især ikke hvis godstransporten skal bidrage markant til et mål om 70% CO2-reduktion allerede i 2030

Derfor ser rapporten også på potentialerne i de øvrige løsningsveje. Analyserne peger på, at der under bestemte forudsætninger også kan opnås klimaresultater ved udvikling på områder som effektiviseret kapacitetsudnyttelse af lastbiler, flydende biogas, samt på længere sigt såkaldte electrofuels, altså syntetiske brændstoffer lavet på brint fra vindstrøm og CO2- fra luften. Rapporten advarer samtidig imod at fæste lid til, at der kan opnås væsentlig dekarbonisering ved at gøre godstransporten mere afhængig af biobrændstof, som situationen ser ud nu.

Rapporten anbefaler en samlet indsats med tre hovedelementer:

  • For det første udformning af en overordnet strategi der skal sætte dekarbonisering af godstransporten på den politiske dagsorden, både herhjemme og i EU
  • For det andet en målrettet indsats for at understøtte elektrificering af godstransporten gennem fx tidsbegrænset tilskud til nul-emissions lastbiler og samarbejde med Tyskland, Sverige og Norden.
  • For det tredje en supplerende indsats i andre teknologiske og organisatoriske spor, for at fremme en udvikling hvor elektrificeringen ikke rækker og inddæmme negative klima- og miljøeffekter.

Projektet er udført med støtte fra Energifonden. Rapportens analyser er blevet til på baggrund af dialog med en lang række aktører på området, men det er alene CONCITO der står for rapportens resultater og anbefalinger.

Rapport
I denne rapport leverer CONCITO en samlet analyse af en række muligheder for dekarbonisering af vejgodstransporten, dvs. en markant reduktion og afvikling af CO2-udledninger fra lastbiltransporten i Danmark. Elektrificering fremhæves som det spor der formentlig er mest lovende på længere sigt.
Relaterede emner
Kontakt
Henrik
Seniorkonsulent, Fremtidens Mobilitet