Parkering i byer

Arealet i de tætte byer er knapt og må prioriteres hensigtsmæssigt. Ved at have en aktiv parkeringspo-litik, kan kommunerne opveje hvor meget areal, der skal afsættes til bilisme på bekostning af andre arealanvendelser. En parkeringspolitik består i at prioritere hvilke typer af ærinder med bil og hvilke bilister, man vil have i byen.

I den eksisterende by kan man med antallet af parkeringspladser, tidsbegrænsninger og betaling regulere tilstrømningen af biler til et område. I nye byområder kan man ved hjælp af lave parkeringsnormer skabe bydele for en begrænset biltrafik.

Danske og norske analyser viser, at parkeringsforhold ved turens mål er ganske afgørende for transportmiddelvalget. Hvis det er nemt og let at parkere, vil dobbelt så mange pendle i bil, end hvis det er svært og dyrt. Tilsvarende viser de norske analyser, at i situationer, hvor det er lige hurtigt at køre i bil og tage kollektiv trafik, vil dobbelt så mange vælge den kollektive trafik, hvis der er betalingsparkering ved målet end i situationen, hvor det er gratis. Parkeringsrestriktioner er således et meget effektivt virkemiddel til at begrænse biltrafikken.

Det er ikke muligt generelt at kvantificere effekten af det enkelte konkrete parkeringstiltag, da effekten vil være afhængig af de vilkår, der i øvrigt er for biltrafik og parkering i området, men vi forsøger i notatet at komme med størrelsesordener og retning på effekten af parkeringstiltag. Effekterne ved parkeringstiltag består overordnet i, at biltrafikken og -ejerskabet mindskes. De vigtigste initiativer og deres effekter sammenfattes i skemaet nedenfor.

Tabel 1: Primære parkeringsmæssige initiativer og deres kvalitative klimaeffekt

Initiativ

Hvem påvirkes

Klimaeffekt

Kommentarer

Reducere antal parkeringspladser

Alle bilister

+++

Arealet kan anvendes til cykler, busbaner, grønne områder mv.

Tidsbegrænset parkering

Bilister der parkerer længe: pendlere og beboere

+

Skaber større biltrafik pr. parkeringsplads, men overflytter også bilture

Høj betaling

Alle – primært langtidsparkering og lavindkomstgrupper

++

Vil reducere tilstrømning og vil forbedre tilgængelighed for uopsættelige ærinder med bil

Lave max-normer for nybyggeri

Primært de nye beboere, men også alle andre bilister

+++

Kræver regulering i naboområder for at undgå spillover-effekt

Høj pris for beboerlicens

Beboerne

++

Kan generere mere indpendlertrafik, hvis ikke ledsaget af andre tiltag

Etablering af parkering i konstruktion

Beboere i området, bykvalitet

---

Parkering i kælder eller konstruktion udleder betydelige mængder CO2

Notat kan downloades her: 

 

Engelsk summary kan downloades her: 

Ekspert
Charlotte Amalie Frejlev
Klimaanalytiker, Fremtidens Mobilitet
Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet
sc