Danmark bør indføre en flyafgift som vores nabolande

Blog
”Danmark er et grønt foregangsland!”. Det er budskabet fra regeringen og den forståelse, der har bredt sig i den danske befolkning. Udsagnet er sandt, hvis man ser på, at vi har et af verdens mest ambitiøse mål om reduktioner af drivhusgasser og vores bidrag til udvikling af grønne teknologier.

Af Karsten Capion, senioranalytiker, og Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent, CONCITO

Til gengæld er der en række områder, hvor vi halter efter vores nabolande. Det har vi i CONCITO for nylig påpeget med vores forslag til fire klimaafgifter, der skal sikre, at vi kommer op på niveau med vores nabolande på en række områder, hvor vi i dag har lavere afgifter.

Et af disse områder er luftfart. I Norge mod nord, Sverige mod øst, Tyskland mod syd og UK mod vest betaler rejsende i dag en passagerafgift på flyrejser. Danmark skiller sig her ud ved slet ikke at have en betaling. Siden man i 2007 udfasede flyafgifter i Danmark har rejsende ikke lagt en eneste krone direkte i statskassen, når de har købt en flybillet. Det inkluderer vel at mærke moms, som flyrejser ligesom øvrige kollektiv befordring er fritaget for. Denne situation er uholdbar.

Passagerafgifter i Danmark og nabolande

Flyafgift

Kilde: gov.uk, skatteetaten, skatteverket, zoll-karriere.de

Luftfarten udgør et stigende klimaproblem. For hvert år flyver vi mere og mere, og uden regulering er der ikke udsigt til, at væksten skulle stoppe. Coronakrisen har kortvarigt reduceret antallet af flyrejser, men forventningen er, at branchen vil vende tilbage til et højt og stigende aktivitetsniveau.

Problemet er både COog kondensstriber

Flytrafik er en af de mest CO2 belastende rejseformer og hertil kommer, at flyenes kondensstriber holder på jordens varme og dermed øger udfordringen med at holde temperaturstigningerne under 1,5 grader. Dette problem er formentlig større end CO2 effekten alene. Særligt for de lange ture, hvor flyene cruiser i stor højde. EU-kommissionen vurderer, at CO2 kun udgør en tredjedel af luftfartens klimaproblem. Det vil derfor være en fejl at tro, at vi kan løse luftfartens klimaproblem med grønne brændsler alene.

For at begrænse den mindst værdiskabende flytrafik er der brug for at sikre, at forureneren betaler. En afgift på flyrejser vil sikre, at forureneren betaler og samtidig få dem, der næsten lige så godt kunne bruge deres penge på noget andet til at vælge flyrejsen fra.

Provenu kan gå til grøn omstilling

CONCITOs forslag om at kopiere de tyske afgiftssatser på luftfart kan vedtages i den kommende finanslov. Herved sikres et provenu på ca. 1,75 mia. kr., der f.eks. kan bruges til at finansiere den klimareserve, der skal betale for de mange støttekrævende tiltag i regeringens klimaprogram, der giver negative udledning.

Man kunne også bruge pengene til at støtte udvikling af grønne e-brændstoffer til luftfarten, sådan som luftfartens klimapartnerskab har peget på. Det kan dog vise sig at blive en dyr måde at opnå en klimaeffekt på, sammenlignet med andre anvendelser af den grønne strøm, og dette bør derfor vurderes i en bredere sammenhæng.

En passagerafgift er langt fra den ideelle løsning, men det er en praktisk mulig løsning i forhold til at lade luftfarten betale en del af regningen for sin klimabelastning og manglende moms. Udover at indføre passagerafgift bør Danmark samtidig arbejde for en bedre samlet international regulering af flytrafikkens klimabelastning. F.eks. i EU, hvor kvotesystemet med fordel kunne udvides til også at omfatte rejser til destinationer uden for EU.

Incitament til omstilling af indenrigsluftfart

Modstandere af en passagerafgift indvender, at den ikke giver incitament til at anvende grønnere brændsler. Vi anbefaler imidlertid en model, hvor afgiften afhænger af, hvor meget grøn energi et flyselskab har anvendt i det forgangne år. Derved kan et flyselskab, der bruger grønne brændsler eller flyver på el tilbyde sine rejsende billetter med lavere afgift.

Vores vurdering er, at en flyafgift på tysk niveau vil være tilstrækkeligt til at give incitament til, at de korteste ruter kan omstilles til grøn energi. Herunder indenrigsluftfarten, hvilket vil give et bidrag til opfyldelse af de nationale mål.

Afgiften vil desuden forventeligt reducere passagerantallet og flytrafikken med 6 pct. Den begrænsede effekt skal ses i lyset af, at de foreslåede afgifter er moderate. Disse 6 pct. har dog en væsentlig klimaeffekt, da de reducerer udledningerne af CO2 og kondensstriber på kort sigt.

Også et plus for samfundsøkonomien

Fraværende i debatten om flyafgifter er desuden, at cirka halvdelen af de rejsende, der vil skulle betale afgiften, er udlændinge. Dermed vil en afgift, som påpeget af Klimarådet, formentlig bidrage positivt til dansk samfundsøkonomi.

Danmark bør hurtigst muligt indføre en flyafgift på niveau med Tyskland, hvis vi er et reelt grønt foregangsland. Afgiften vil bidrage til, at forurenerne betaler og vil i sig selv have en klimaeffekt pga. adfærdsændringer. Derudover kan en afgift give incitament til omstilling af luftfarten til grøn energi og skabe provenu til grøn omstilling. Hvis det er en politisk prioritering, kan provenuet medvirke til at finansiere udviklingen af grønnere fly og flybrændstoffer.

Kontakt
Karsten
Senioranalytiker, Analyseteamet
Henrik
Seniorkonsulent, Fremtidens Mobilitet
Indhold