Karsten Capion

Senioranalytiker

Karsten Capion er senioranalytiker og arbejder i CONCITOs analyseteam.

Karsten er uddannet Civilingeniør og laver tekniske og økonomiske analyser med særlig fokus på energisystemer, industri og transport. Derudover har han fokus på nationale og internationale fremskrivninger og scenarier.

Karsten har tidligere arbejdet som chefanalytiker i Klimarådet og Dansk Energi.

Twitter: https://twitter.com/KarstenCapion

  • era
    I diskussionen om hvilket bidrag landbruget skal levere til opfyldelse af Danmarks klimamål, er der fokus på, hvor mange reduktioner, der behøves for at indfri målet i 2030. Dette er bl.a. relevant, når man diskuterer den kommende CO2-afgift på landbruget.
    Nyhed
  • udledninger ccs co2
    Hvis regeringen vil være sikre på at indfri Danmarks klimamål, kræver det en politik, der kan rumme, at det går værre, end vi tror.
    Debatindlæg
  • fly i luften
    Luftfarten er både økonomisk og klimamæssigt et af de mest oplagte steder at indføre en afgift og en af de mindst effektive steder at bruge provenuet.
  • fly
    CONCITO ser positivt på, at regeringen nu vil indføre en flyafgift i Danmark som vores nabolande.
  • lastbiler
    Den smarte løsning for transportsektoren skader resten af den grønne omstilling. Lad os holde fokus på ellastbiler.
    Debatindlæg
  • emissions
    En sommer med nye temperaturrekorder, skovbrande og ekstremregn har igen fået klimaet i fokus. Flere drivhusgasser i atmosfæren øger hyppigheden af ekstremt vejr. Så længe vi bliver ved med at udlede, forværres situationen.
    Debatindlæg
  • CCS
    Med udspillet har regeringen fremlagt en køreplan for, hvordan CO2-fangst og -lagring (CCS) kan bidrage med 3,2 mio. tons reduktioner i 2030. Der sendes et klart signal til dem, der skal fange, transportere og lagre CO2 om, at de skal stå klar i 2029. Dertil er det positivt, at regeringen gør det klart, at CO2 skal lagres permanent fremfor at omdannes til brændsler og udledes igen. En række faldgruber og udfordringer mangler dog stadig at blive adresseret, herunder biomassens klimapåvirkning og affaldsselskabernes rammer.
  • b
    Det har negative konsekvenser for klimaet, bilisterne og statskassen at benytte flere biobrændstoffer. Faktisk er der hele tre gode grunde til at undlade mere biobrændstof.
    Debatindlæg
  • fly
    Det er især de lange flyrejser som skader klimaet. På trods af dette, er de slet ikke beskattede. Den i regeringsgrundlaget besluttede passagerafgift bør derfor udformes så ture ud af EU betaler mest i passagerafgift
    Debatindlæg
  • sc
    Kun en hurtig, ekstra indsats for at nedbringe klimaaftrykket fra transport, landbrug og energisektoren kan sikre, at vi når klimalovens mål om 50-54% CO2e-reduktion i 2025. Med den nuværende politik er vi på vej mod kun at reducere med ca. 47% og mangler dermed 2,4 mio. tons reduktioner, viser en ny analyse fra CONCITO.
    Pressemeddelelse
  • daw
    Dansk luftfart er en væsentlig udleder, hvis klimabelastning i øjeblikket ikke er reguleret.
  • udledninger
    En australsk tænketank advarede for nylig mod CO2 og lagring (CCS) på baggrund af en gennemgang af nogle af de største CCS-projekter i verden. I Concito er vi enige i flere af rapportens konklusioner og opfordrer netop derfor til, at anvendelse af teknologien prioriteres til få udvalgte CO2-kilder, hvor det giver klimamæssigt og økonomiske mening.
    Debatindlæg
  • transport bil vind
    Hvis man kører hurtigere i sin bil, sparer man tid. Men den højere hastighed giver mere vindmodstand og højere energiforbrug. De modeller som bruges til at estimere omkostninger og gevinster ved vejprojekter tager dog ikke højde for dette. Vejprojekter, der primært motiveres af tidsbesparelser gennem højere hastighed, har derfor i praksis en meget ringere samfundsøkonomi end antaget. Dette giver yderligere grund til at genbesøge infrastrukturaftalen.
  • klima barn
    Folketingets klimaaftaler frem til i dag leverer ikke tilstrækkelige reduktioner til, at Danmark kan nå selv den lave ende af sit klimamål for 2025 på 50-54 procents reduktion. Kun med en række markante og hurtige beslutninger kan Danmark nå målet og skabe troværdighed om klimaindsatsen
    Debatindlæg
  • EU
    Nogle økonomer stiller spørgsmålstegn ved klimaeffekterne af nationale tiltag inden for EU’s CO2-kvotesystem. Men danske tiltag åbner for øgede klimaambitioner i EU
    Debatindlæg
  • vindmøller
    Giv flere naboer til vind- og sol-energi del i overskuddet og gør beløbet afhængig af produktionen.
    Debatindlæg
  • Vindmølle
    Regeringens udspil Danmark kan mere II rummer fine visioner. Nu skal de omsættes til akut handling, der kan nedbringe CO2-udledningerne og gøre os uafhængige af russisk gas. Ligesom der også skal større fokus på effektiv anvendelse af energien.
  • havvind
    Store mængder grøn strøm er helt afgørende for den danske og europæiske klimaindsats. I Danmark bør det nuværende lave tempo i udbygningen og politiske ønske om at tjene mange penge på havvinden give anledning til bekymring for både klimaet, konkurrenceevnen, samfundsøkonomien og de politiske visioner om et power-to-X eventyr.
    Debatindlæg
  • Biomasse
    The report "Optimised biomass usage in electricity and district heat production towards 2040" has been published.
  • vindmøller
    Der forhandles i disse dage om en Power-to-X (PtX) strategi for Danmark. Der lægges i strategien op til at støtte produktion af grøn brint med driftsstøtte. Det kan dog give mere teknologisk udvikling, og dermed større klimagevinst at give støtten som investeringsstøtte i stedet.
Karsten
Senioranalytiker, Analyseteamet
Download