Grøn omstilling af transporten
1. At transportsektoren er bagud i den grønne omstilling og har et stort ansvar i de globale drivhusgasudledninger
2. En prioriteret rækkefølge af tre overordnede strategier for at skabe en mere klimavenlig mobilitet
3. Hvordan vores adfærd påvirkes af vores muligheder, og at det er vigtigt at indtænke adfærd og sociologi for at lykkes med en bæredygtig omstilling af transporten
Grøn Transport
Grøn omstilling af transporten
Transporten er langt bagud i den grønne omstilling. På verdensplan har transporten af varer og mennesker ansvaret for 14% af de globale drivhusgasudledninger (UNEP, 2020), mens den i Danmark udgør næsten en fjerdedel af de nationale udledninger (CONCITO, 2023).
Der er ikke en perfekt løsning på omstillingen af transporten i en klimavenlig retning. Vi er nødt til at kombinere flere forskellige ting, for ellers går det alt for langsomt
I Danmark er 60% af CO2e udledninger fra transporten forbundet med persontransport. Her skyldes størstedelen (80%) personbilernes udledninger. Resten udledes fra vores tog- og busture og en mindre del fra vores brug af cykler (3%).
De resterende 35-40% af Danmarks transportudledninger kan altså tilskrives godstransport, mens en lille andel kommer fra indenrigsflyvning, skibe og etablering af jernbaner.
Længe har fokus været på at øge mulighederne for transport, og derfor er infrastrukturen blevet udvidet. Motorveje og broer er blevet udbygget, mens naturområder, mennesker og anden infrastruktur har måtte vige pladsen.
Løsninger og barrierer
Tre strategier for en grøn omstilling af transporten
For at opnå en grøn omstilling af transporten er det nu nødvendigt både at
1) Forbygge eller undgå 2) Overflytte og 3) Forbedre vores transport.
De to første tiltag er de mest vidtgående i forhold til vores daglige transportvaner. Det er også dem, der har vist sig sværest at gennemføre, og snakken ender derfor oftest på, hvordan vi med nye teknologier kan omstille eller forbedre vores transport.
De første to skridt med at undgå og overflytte viser sig faktisk at være ret svært
1) Forebygge og undgå transport. Den mest klimavenlige transport er den vi ikke foretager os. Sådan sparer vi både energi, brændstoffer og udslip. Her er første skridt at overveje, hvordan vi kan planlægge vores byer og samfund på en måde, der mindsker behovet for transport. Hvis arbejdspladser og boliger placeres i nærheden af stationer, vil folk bruge deres biler mindre. Bor og arbejder man under 500 m fra en station, er folk meget tilbøjelige til at bruge det kollektive tilbud.
2) Overflytte til andre transportformer. Vi skal have flere mennesker over i andre typer transportmidler end privatbilen, som ofte kun bruges af én person. Det kan være elcykler, busser, tog, løbehjul osv., men også delebil og samkørsel. Der er selvfølgelig forskel på transportmidler og deres funktioner, og derfor er det ikke lige så let, som det lyder. Især i byerne er der god mulighed for at overflytte folk og nytænke den måde, vi flytter os på.
3) Forbedre transportformer med ny teknologi. Nye og grønnere drivmidler, nye køretøjer og mere effektive systemer, der lader os køre længere på literen er alt sammen teknologiske løsninger mod en klimaneutral transportsektor. Elbiler er et effektivt alternativ til benzin- og dieselbilen, og med en større og større andel af grøn strøm i det danske energimix bliver CO2e-udledninger meget mindre ved at køre elbil frem for fossilbil. Selv om der er udledninger forbundet med at producere elbiler, især batterier, bliver udledningen hurtigt udlignet, via den udledning man sparer gennem bilens brug og levetid (typisk efter 20-50.000 km).
![Grøn omstilling af transport](/files/styles/common_01/public/media/image/figur%20-%20transport.png?itok=QPQsFBCX)
Undgå-overflytte-forbedre metoden illustrereret. Kilde: SLOCAT, CONCITOs oversættelse (2024)
Adfærd og transportvaner
Man kan ikke tale om transport og mobilitet uden at omtale adfærd og vaner. Selvom vi ved hvad, der er bedst for klimaet, er det alligevel svært at ændre på vores vaner, også når det gælder vores transport. Derfor vil spørgsmål om adfærd inddrages i undertemaerne for klimapakken Transport.
Vores adfærd og valg i hverdagen bliver i høj grad påvirket af de strukturelle rammer og ydre omstændigheder, der er omkring os. Det betyder, at vi ikke nødvendigvis handler efter vores værdier, men efter det, der er muligt i praksis. De færreste kan lide at holde i kø på motorvejen, og mange vil måske hellere cykle til arbejde, men en barriere kan være, at der ikke er anlagt cykelsti på strækningen. Flere har ambitioner om at tage toget på ferie, men organiseringen af det europæiske transportsystem er i flere tilfælde årsag til, at det både er dyrere, langsommere og ofte mere besværligt end andre valg.
Der er altså flere ydre barrierer, der påvirker vores muligheder for at bevæge os rundt både i hverdagen og på ferie. De strukturelle rammer er dermed i høj grad med til at begrænse vores aktive forsøg på at ændre vaner i en mere klimavenlig retning.
Det er enorm svært at lave om på folks vaner. Der skal en hel del pisk til i form af afgifter. Og så skal der nogle gulerødder til i form af nogle alternativer.
I dag har vi indrettet vores samfund efter bilerne - når vejene er fyldt op, bygger vi flere. Det er dog sjældent en løsning, og vejene fyldes igen af bilkøer. Det viser også, at behovet for transport ikke er en fast størrelse. Vi transporterer os mere, når det bliver nemmere og billigere at transportere sig. Indtil videre har udvidelsen af motorveje ført til, at flere anskaffer sig en ekstra bil. Mere herom i undertemaet By og Land.
Det gode liv
Måden vi transporterer os på handler om både vaner, effektivitet og komfort. Her er bilen det transportmiddel, der scorer højest og er blevet et symbol på individuel frihed og det gode liv. Muligheden for at tage af sted præcis når det passer os og transport helt til døren er svær at konkurrere med hvad angår komfort og fleksibilitet.
Fleksible og billige muligheder i den kollektive transport vil kunne skabe denne oplevelse af frihed. Samtidig ser man, at tiltag, der gør det besværligt og dyrt at køre bil, effektivt kan få flere mennesker ud af bilerne og mindske biltrafikken. Derfor skal mobiliteten nytænkes for at komme ud af den spiral, der har favoriseret privatbilismen til fordel for den kollektive transport.
Supplerende materialer til undervisning
Præsentationsslides
PowerPoint-præsentation med slides der understøtter videoen "Grøn omstilling af transporten" med Henrik Gudmundsson
Supplerende læsning
Blog: Et stærkere alternativ til biltrafik (2022) CONCITO-Brief
Debatindlæg: Politikerne er vilde med veje og broer, men de bør stoppe med at ignorere klimabelastningen | CONCITO (2022)
Debatindlæg: Tiltag på transport- og fødevareområdet kan gøre klimavenlige valg lettere CONCITO (2022)
Debatindlæg: Politikerne gør ondt værre ved at kompensere bilister for høje brændstofpriser | CONCITO (2022)
Blog: Gevinsterne ved højere hastigheder er overvurderede | CONCITO (2022)
Rapport: Klimaeffekten af bedre vilkår for cyklisme og kollektiv transport (2015) CONCITO