By og Land

Både transporten i byen og på landet, og forbindelsen herimellem, skal tænkes på ny. Samkørsel, deleordninger og mikromobilitet med elcykler og løbehjul er nogle af de løsninger, der kan bruges for at skabe mere klimavenlig mobilitet. Det skal være nemt at komme hele vejen fra A til B ved hjælp af grønne transportmidler, uanset hvor man befinder sig.
Her vil du lære mere om...

1. Hvorfor der er flere biler på landet end i byerne, og hvilke transportløsninger man kan udvide i stedet for privatbilisme

2. Hvordan bilerne idag er afgørende for, hvordan vores samfund ser ud, og hvordan vi kan indrette vores samfund for at mindske privatbilismen

3. Hvilke aktører, der kan påvirke, hvordan vores mobiliteten indrettes på regionalt, nationalt og globalt plan

Mobilitet i byerne og på landet

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Mobilitet i byerne

Transportmulighederne er meget forskellige afhængig af, om du er i byen eller på landet. Det samme er behovet for transport samt planlægning og prioritering af den kollektive transport. Dette har indflydelse på vores muligheder for og incitament til at transportere os mere klimabevidst.

I byerne har færre et behov for en bil. Der er kortere afstande, og det bliver derfor mere attraktivt at gå eller cykle. Der er et større udbud af kollektiv transport, og samtidig er det mere besværligt både at komme rundt i bil og at parkere.

Men der er kamp om den trange plads i byen, og lige nu er det bilerne, der får lov til at fylde mest. Det er til gengæld i den kollektive transport, at flest mennesker transporteres på mindst plads.

Når der kommer kø, tænker vi at vi må bygge flere veje. Det har vi prøvet før mange gange. Og det der sker er, at der kommer flere biler
Susanne Krawack, CONCITO

Hvis biltrafikken besværliggøres imens den kollektive trafik og cykelnetværket udbygges, vil det motivere til at benytte offentlig transport eller cykle frem for at tage bilen.

En reduktion i antallet af bilveje vil også frigive arealer i byerne, som kan benyttes til at skabe grønne områder og udendørs mødesteder. 
Samtidig tjener samfundet faktisk også penge på den forøgede nationale folkesundhed, der kommer af at flere vælger cyklen som transportform. Det er estimeret, at samfundsøkonomien forbedres med ca. 11 kr. per kilometer, der bliver cyklet.

Mobilitet på landet

På landet har flere et stort behov for en biltransport. Man er mere afhængig af bilen for at komme rundt på store afstande. Mulighederne for kollektiv transport på landet er med tiden blevet færre og dyrere. Derfor bliver det hurtigt nemmere at købe sig en ekstra bil i stedet for at vente på bussen.

Men faktisk står mange uden bil, når de skal transportere sig. Hele 38% af befolkningen har ikke adgang til en bil, når de har brug for en. Det er derfor vigtigt at skabe mobilitetsmuligheder på landet for folk uden bil.

Vi indretter vores samfund efter bilerne
Susanne Krawack, CONCITO

På landet vil det være omfattende og dyrt at udbygge en kollektiv transport, som kan måle sig med den i byerne. I stedet kan man fokusere på at fylde bilerne op, f.eks. gennem samkørsel eller deleordninger og altså indtænke deleøkonomien i mobiliteten. Når fire personer kører i samme bil i stedet for hver deres, øges effektiviteten og udslippene mindskes betydeligt. Udover at skabe bedre muligheder for delebilsordninger, kan cykelinfrastrukturen på landet udvides og gøres sikker. Her vil det være oplagt at udbyde bedre muligheder for at leje og dele elcykler og løbehjul, så man nemmere kan aflægge længere afstande og er sikker på at komme helt hjem fra stationen.

Både i byen og på landet er det en mulighed at sætte mere fokus på mikromobiliteten. Mikromobilitet er en samlebetegnelse for små, lette køretøjer såsom cykler, elcykler, el-løbehjul mm.

Elcykler og el-løbehjul kan være gode muligheder, der skal sørge for at vi kommer helt fra dør til dør, og ikke strander på stationer og stoppesteder.

Skiftet mellem forskellige transportmidler kan også gøres nemmere, for at sikre, at vi kommer helt til døren. Dette kan gøres ved at simplificere billetsystemet, således at én billet kan dække hele rejsen fremfor skift mellem transportmidler og operatører.

Aktører i Omstillingen af Mobilitet

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Aktører i mobiliteten

Der er mange aktører involveret i mobiliteten. Det er en sektor, der går på tværs af lande, regioner og kommuner, og som involverer både private og offentlige parter. Omstillingen af mobiliteten kræver derfor, at mange forskellige aktører arbejder sammen og arbejder langsigtet for at strukturere et netværk, der samspiller over store afstande.

EU har især en stor rolle for en grøn omstilling af mobiliteten i Danmark og Europa. EU kan sætte krav til bilproducenter og lovgive om, hvor meget en bil må udlede og sætte en eventuel slutdato for produktionen af el- og dieselbiler. I 2020 lavede EU en lovgivning, der satte en grænse for, hvor meget en virksomheds nyproducerede biler måtte udlede totalt. Det betyder, at hvis man producerer biler med et højt udslip, må man samtidig producere elbiler med et lavere udslip for at kompensere i det totale udledningsregnskab. Denne lov er blevet startskud for en øget produktion af elbiler blandt de europæiske bilproducenter. 

Den danske stat er ligeledes en vigtig aktør, da denne fastlægger bilafgifter og derfor bestemmer, hvor dyrt det skal være at eje en bil. Det gælder både en årlig bilafgift, registreringsafgiften og  benzin- og dieselafgifter. Dernæst er det kommunerne, som indretter byerne og bestemmer hvor meget plads, der skal være til bilveje, parkeringspladser og kollektiv transport i kommunen.

Til sidst er det også os selv, der beslutter, hvordan vi vil transportere os.
Susanne Krawack, CONCITO

Supplerende materialer til undervisning

Præsentationsslides

PowerPoint-præsentation med slides der understøtter videoen "By og Land" med Susanne Krawack.

PowerPoint-præsentation med slides der understøtter videoen "Aktører i omstillingen af mobiliteten" med Susanne Krawack.

Supplerende læsning

Pixi af rapport: Dekarbonisering af byens logistik (2022)

Artikel: Hvad kan EU's mål betyde for transportsektorens reduktionsmål? | CONCITO (2022)

Blog: Et stærkere alternativ til biltrafik | CONCITO  (2022)

Debatindlæg: Løbehjul, samkørsel og bycykler skal integreres i den offentlige transport (2021)

Rapport: Dekarbonisering af byens logistik (2021)

Rapport:  Kommunernes klimaplaner viser grøn vilje | CONCITO (2020) s. 37-38 fokuserer på transport