Elektrificering kan sikre markante CO2-reduktioner fra byernes vare- og lastbiltrafik

Pressemeddelelse
Lastbil
Ny CONCITO rapport viser, at grøn citylogistik kan bidrage væsentligt til at nedbringe CO2-udledningen fra byernes vare- og lastbiltrafik. Klimazoner, der fremmer elektrificering af køretøjsparken, er det tiltag, der vurderes at have det største potentiale for CO2-reduktion. Men det kræver klare politiske rammer og nye lokale partnerskaber at få omstillingen sat i gang.

Grøn citylogistik handler om at opnå mere effektiv og miljøvenlig organisering af den gods- og servicetransport, der foregår i byer, især gennem højere udnyttelse af kapaciteten i bilerne og på gaderne, og gennem brug af mere miljøvenlige køretøjer.

I CONCITO-rapporten ”Dekarbonisering af byens logistik”, der er støttet af Energifonden, beskrives ni konkrete cases med eksempler på citylogistiske løsninger og strategier fra ind- og udland. Nogle cases viser markante positive effekter på faktorer som kørselsomfang, tidsforbrug, økonomi og miljø.

”Data fra kommunerne viser, at vare- og lastbiltrafikken i dag står for en stor andel af trafikkens samlede CO2-udledning i danske byer. Helt op til 30 – 40 % i centrale byområder. Derfor er et øget fokus på grøn citylogistik med elektrificering absolut en vigtig del af indsatsen for at mindske CO2-udledningen”, siger Henrik Gudmundsson, seniorkonsulent i transport og byer i CONCITO.

Forskellige tiltag kan med fordel kombineres
Analysen ser nærmere på fire typer forbedringstiltag. Det er konsolidering af leverancer til færre køretøjer, levering i ydertimer, omlægning fra dieselkøretøjer til alternative drivmidler og teknologier, og brug af små lette køretøjer som el-scootere og el-cykler.

Elektrificering af køretøjsparken fremstår som det tiltag, der har det største potentiale for CO2-reduktion, mens de øvrige tiltag især kan tilgodese andre formål, såsom bedre bymiljø, økonomi og fremkommelighed. Erfaringer viser, at de forskellige tiltag med fordel kan kombineres for at opnå bedre resultater, men at det bør ske lokalt ud fra hensyn til de konkrete byer og markeder. Dog er der brug for fælles rammer i form af ensartede klimazonekrav og CO2-standarder for transportleverancer.

Kommunen og staten er vigtige aktører
Rapporten beskriver også, hvilke aktører, der har muligheder for at skabe forbedringer i byernes logistik og hvilke modstridende interesser, der kan være. Blandt mange aktører spiller det offentlige en vigtig rolle. Kommunerne har forskellige håndtag til at regulere trafikken, men har ikke mange muligheder for at styre logistik og godstransport. Det er staten, der sætter de overordnede rammer for handel og transport. I dag har staten dog ikke nogen tydelig rolle i forhold til citylogistik i byerne i Danmark. Men et eksempel fra Holland viser, at staten kan skabe et stærkt momentum for den lokale indsats gennem rammer og incitamenter med fokus på miljø- og klimamål. De konkrete løsninger skal udformes lokalt.

Efterspørgsel og regulering
Analysen peger endvidere på to overordnede tilgange, der begge bør sættes i spil:

I den efterspørgselsdrevne tilgang fremmes omstillingen ved, at der konkret efterspørges grønne transportløsninger. Her bør det offentlige gå foran ved at indarbejde krav om brug af nul- eller lavemissionskøretøjer i forbindelse med offentlige indkøb og kontrakter, hvor der direkte eller indirekte indgår transport. Der bør udvikles en fælles standard for klimaneutrale transportleverancer.

I den reguleringsdrevne tilgang etableres krav til CO2-udledningen fra køretøjer, som skal overholdes, hvis man vil køre indenfor udpegede zoner i de større byer. Det kan udmøntes i konkrete klimazoner, hvor der indføres nul-emissionskrav fra 2025 og frem.

”Det er tydeligt, at de overordnede rammer bør komme fra politisk side. Det er fx grønne krav til transport i offentlige indkøb og styrkelse af reglerne i zonelovgivningen. Det kan også være støttemuligheder til lokale partnerskaber og transportvirksomheder, så de i en overgangsperiode kan få tilskud til indkøb af eldrevne køretøjer og fx opladningsudstyr”, siger Christian Ibsen, direktør i CONCITO.

Konkrete anbefalinger til kommunerne
Mange kommuner er netop nu i gang med at udvikle lokale klimahandlingsplaner, hvor byens logistik bør inddrages. De konkrete anbefalinger til kommunerne er følgende.

Der bør formuleres en klar efterspørgselsstrategi med fokus på grønne krav til den transport, der leverer til kommunen. Hovedelementer bør være:

  • Kortlægning af hvilke transportopgaver, der indgår i leverancer og udbud
  • Fastlægge konkrete klimakrav til køretøjer med afsæt i en fælles standard
  • Se på hvilke offentlige indkøb, der med fordel kan konsolideres via centraler med mindre kørsel

De større kommuner bør tage initiativ til at forberede hele byens varetransport på omstilling til nulemission. Hovedelementer bør være:

  • Med kommunen som katalysator etableres et lokalt partnerskab om klimaneutral logistik med deltagelse af repræsentanter for transportvirksomheder og andre vigtige aktører.
  • Kommunen kortlægger behovet for infrastruktur i form af opladning til el-lastbiler mv.
  • Partnerskaberne medvirker til at udarbejde en konkret zoneafgrænsning, som passer til byens struktur, erhvervsliv og lokale miljø mv. Staten bistår med bl.a. rådgivning og støtteordning til klimaneutral transport.
Rapport
Elektrificering kan bidrage væsentligt til at nedbringe CO2-udledningen fra byernes vare- og lastbiltrafik. Det viser CONCITO-rapporten ”Dekarbonisering af byens logistik”, der er støttet af Energifonden.